Demarchelier - legendarisk modefotograf aktuell på Fotografiska

Världsberömd, respekterad och mycket omtyckt modefotograf, som ständigt arbetar med de största modehusen och modemagasinen, ställer ut på Fotografiska med Lumière den 24 februari - 14 maj. ”Show me the light – and it makes me tick”, säger denna ständigt nyfikne legendar som ser modellerna som artister och alltid ska ta sitt bästa fotografi imorgon…

För Patrick Demarchelier är fotograferande inte ett yrke – det är en passion.

– Jag bara älskar det. Allting. Varje dag är ett äventyr och det spelar ingen roll om det gäller mode, porträtt eller helt egna projekt. Det är alltid så oerhört intressant vad dagen kommer att resultera i. Att nu ställa ut på Fotografiska, som jag hört så mycket gott om, ska bli mycket spännande, berättar Patrick Demarchelier, en av världens mest framgångsrika modefotografer all time.

Passionen för fotografi, och för livet, lyser verkligen om denne ikon som varit i modevärldens centrum ända sedan 70-talet. Han bor sedan länge i New York tillsammans med sin fru, svenska modellen Mia, och paret har tre barn varav sonen Victor är djupt involverad i faders studio.

En yrkesmässigt väldigt viktig partner är stylisten och modelegenden Grace Coddington, creative editor at large för American Vogue. De har samarbetat sedan starten av deras karriärer på 1970-talet, först i den pulserande europeiska modescenen och sedan på den amerikanska. Vi på Fotografiska är mycket stolta över att just Grace Coddington skriver utställningens introduktionstext. Se den omtalade dokumentärfilmen "The September Issue" om chefredaktören Anna Wintours arbete med att ta fram amerikanska Vogues stora septembernummer där både Coddington och Demarchelier deltar.

Men allt har en början, och för Demarchelier startar det med en kamera i present från hans styvfar. Den unge Patrick, som växer upp med sin mamma i le Havre, får direkt smak för fotografi, vilket tar honom till Paris där han letar jobb. Så småningom blir det napp på en byrå som fotograferar modellers portfolier.

– Det var så jag hamnade i modebranschen, jag hade inte alls något speciellt intresse för just mode och kläder utan det var själva fotograferandet som jag brann för. ”Show me the light and it make me tick” . Sen ledde det ena till det andra och ett assistentjobb hos fotografen Hans Feurer som arbetade för Vogue i Paris. Sedan dess har jag, genom hela min karriär, alltid haft en mycket intensiv och givande relation med detta världsomspännande magasin och dess olika editioner, säger Demarchelier som beskriver sig själv som en typisk jeansman.

När han kommer till New York blir han först anlitad av Mademoiselle. Då uppmärksammas hans jobb av Alexander Liberman, chef på Condé Nast som vill att Demarchelier skulle börja arbeta åt amerikanska Vogue.

– Klart att det var en positiv överraskning som gladde mig. En annan överraskning var när prinsessan Diana ville att jag skulle bli hennes personlige fotograf. Det var en bild jag tagit i något sammanhang där ett litet barn gömde sig under en kappa. Diana med sina små pojkar tyckte mycket om bilden, och sedan började vi samarbeta. Hon var verkligen en härlig människa och det blev en speciell period i min karriär, det var första gången det brittiska kungahuset anlitade en ickebrittisk fotograf.

Demarchelier är berömd för sin förmåga att förnya sig, att inte fastna i trender utan ständigt söka sig vidare. På sin egen färd, inte följa John på någon annans. En attityd som verkar genomsyra hela hans livsinställning.

– När jag fotograferar vill jag alltid fånga stunden, inte planera för mycket. Mycket går på intuition. Jag ser det hela som en ständig process och att man lär av sina misstag. Det gäller att prova sig fram och mitt mål är att modellerna ska känna sig så trygga att de också vågar hitta nya sidor i sig själva.

Vilket han ofta lyckats med; med resultat att han skapat, och fortfarande skapar, berömda fotografier för lika berömda modehus, designers och modeller. Så många omslag, så många tidlösa ögonblick han fångat. En del av dessa är från eran av de supermodeller som Demarchelier var med och gjorde till supermodeller. Alltså modeller som på 1980-90-talen hade en så hög egen stjärnstatus att modehusen stod på kö för att få dem att ställa upp på cat walk och i annonser. Starka kvinnor som visste sitt eget värde.

– Viktigast är deras personlighet, det går före skönhet. Därför gäller det att få modellerna att känna sig avslappnade och trygga i stunden, så jag pratar mycket med dem. Generellt går jag mycket på intuition när jag jobbar, allt är öppet. För mig är mode konst och ett fantastiskt forum att porträttera människor i där det ständigt uppstår olika effekt i mötet mellan plaggen och modellerna. Jag ser dem som artister, att det blir som bäst när de får vara sig själva, då kan jag hitta det unika uttrycket hos varje individ.

Demarchelier har fotat dem alla på en mängd olika sätt; från street fashion till Haute couture med undersköna plagg vilka prytt ett pärlband av skönheter som Cindy Crawford, Kate Moss och Gisele Bunchen. Bara för att nämna några av de favoriter som han ständigt återkommer till. Men nu är det andra tider. Nu är det oftare TV- och filmstjärnor på magasinens omslag, men nya trender är i antågande även där.

– Till exempel fotade jag nyligen Instagramstjärnan Gigi och i sociala media föds ständigt nya stjärnor. Ingenting står still utan allt är i ständig förändring, och det är så jag arbetar. Min nyfikenhet på nästa utmaning är stor på och mitt bästa fotografi kommer jag alltid att ta nästa dag…

Patrick Demarchelier ställer ut på Fotografiska den 24 februari - 14 maj.

Mer information: Fotografiska