Du är inte en av oss sa hon.

Bråk är onödigt. Bråk på grund av delade Stories från någon annan är ännu onödigare och väldigt knäppt i dessa tider. Och ändå var det just det som hände.

Låt mig ge dig lite bakgrund. Jag har ett Instagram-konto som heter just Stockholmandme där jag delar mat, barn och allt däremellan. Inget fel med det. Jag ha runt 7000 förljare och rätt nöjd med det. Gör det hela med ena handen och ser det som en hobby eftersom jag gillar mat, upplevelser och att prata med helt underbara människor på DM. Har aldrig gett mig på att köpa följare, använt mig av olika "redskap" för att få fler följare likt "följa avfölja" eller automatiska likes och kommentarer. Nu är det också så att jag inte nöjer mig med att jag inte använder mig utan blir extemt störd över att hela tiden bli utsatt för den typen av beteende.

En dag fick jag nog och började höra av mig för att berätta att jag inte gillade det. Jag tog även skärmdumpar som jag delade där jag suddade över namnen på de konton som använde sig av dessa redskap. Någon skam i kroppen har jag iaf. Jag fick mycket chockade svar från människor som inte hade en aning om att det hä förekom och massa hejarop från folk som märkt det och som också stört sig på det. En person reagerade hårt på det jag delade och vi hade en lång diskussion om att jag minsann inte skulle tro att jag visste något om det och att jag inte skulle förstå eftersom hon gjorde det för att underlätta sitt eget arbete och på det sättet växa. Nåväl. Vi blev sams och livet blev lugnt.

Tro nu inte att jag inte ser er som FORTFARANDE använder sig av fejk-kommentarer, köpta likes eller så kallade "likes-grupper". Det är genomskinligt på ett sätt som gör att jag inte förstår hur PR-bolagen inte ser det. Eller så gör de det men tänker att det ändå är synlighet. Som Chantelle skulle sagt: jag kräks.

Sen kom Corona-krisen som vi ännu inte vet vad det betyder för den älskade restaurang-branschen. Hela Horeca blöder och jag blir alldeles matt när jag tänker på människorna som står utan jobb eller riskerar sina jobb och alla dessa fina krögare som ser sina livsverk raseras på bara ett par få veckor. Det är fruktansvärt.

När jag skriver det här om branschen låter hela det här inlägget så banalt men jag bara måste få ur mig det eftersom det tagit alldeles för mycket energi och har man sagt A får man säga B.

Jag valde att dela Stories där det helt enkelt stod att nu fick alla foodies och influencers dra sitt strå till stacken och betala för sin mat istället för att bli bjuden. Ge tillbaka till branschen. Då tog det hus i helvete med samma person. Igen. Jag förstod verkligen ingenting och skulle inte lägga mig i det här eftersom hon faktsikt gjorde väldigt mycket för restaurangerna iform av PR och marknadsföring och att hon ofta fick äta kall mat eller tog med sig maten hem. Det var liksom inget stopp på det och jag ilsknade till mer och mer. Hon pratade om "oss" och "vi" och att hon sa vad hon tyckte medan alla andra som höll med om att jag inte hade en aning om vad jag pratade om inte vågade säga det till mig. Jag blev alldeles matt av det hela och när hon sen kläckte ur sig "du är inte en av oss" eftersom jag nu tyckte att det inte var mer än rätt att betala för sin mat nu för att ge tillbaka till branschen så kände jag bara att hon har rätt.

Jag är inte en del av det. Och när jag säger det så menar jag just den där branschen där inlägg efter inlägg läggs upp och du inte kan lita på ordet från personen eftersom det handlar om att bli bjuden och inte egna upplevelser som just gäst. Jag signar off från den och återvänder dit jag alltid har varit och är en del av.

Restaurangbranschen.

Och min bransch lider nu och jag lider med den, är en del av den. Känner varje bakslag som ett hugg i kroppen. Satt med en gråtande krögare i veckan som inte vet var hon ska ta vägen. Det är det som är äkta, det är där hjärtat är.

Agnes ❤ ️ branschen. #hjartabranschen

Skriv en kommentar

Du är en av de ballaste människorna jag "känner". Lätt. Tar aldrig nån skit. Fortsätt med det. Vore jag hälften så ball hade jag varit mer än nöjd. Och till den där bruden som tyckte att hon var tvungen att knäppa dig på näsan säger jag bara - sitt ner i båten. Vill du ha restauranger att göra PR för även efter det här så är det dags för dig med, att stötta och f... Visa hela »

Agnes L.
· Svar till Lina

Åh Lina. Blir så himla glad över fin kommentar. Och helt klart. Nu gäller det att vi alla ror åt samma håll. ❤️

Fredrik J.

🐯🔥

Agnes L.
· Svar till Fredrik J.

Lejoninnan har vaknat.
Noll filter. 😘

WORD! Instämmer med tidigare kommentar i vad ska de göra PR för om branschen går under?! Hjärtat gråter för alla fantastiska, drivna, kunniga och kreativa människor i restaurang. Vi får alla göra vad vi kan för att hjälpa dem att överleva.

Agnes L.
· Svar till Åsa

Ja det ska vi verkligen göra och hoppas att regeringen gör sin del. Då kommer branschen klara sig, fast lite trasigare.

Katrine L.

Agnes Agnes Agnes. Sitter med tårar i ögonvrån nu när jag läser.
Du är så Du, så rätt, så sant i det du skriver. Nu om någonsin, betala, dricksa, köp presentkort, om de där människorna ska kunna gå ut sen, efter Corona, och äta sin ”kalla gratismat”, måste även de pröjsa för varm god mat nu!

Jag har inte många följare men får ofta höra ”... Visa hela »

Agnes L.
· Svar till Katrine L.

Åh finaste! Hur kan jag inte ha svarat på det här?!? Jag förstår att ni får frågan men de förstår inte er passion. Hoppas du snart är tillbaka i köket. Kramar

Robert L.

Jag tycker du gör helt rätt. Hela influencerstrenden har gått över styr. De finns de som faktiskt ger ett mervärde, men även sådana som helt saknar självinsikt kring sin egen betydelse och, utan att veta exakta siffror, de ställer ibland orimliga krav på hotell och restauranger (jag har en del absurda historier).

I t ex Australien, där jag började min karriär inom hospitality på allvar, har det varit några f... Visa hela »

Agnes L.
· Svar till Robert L.

Tack Robert och jag håller med. En äkta betalande gäst ska alltid värderas högst.

Kommentera