Vi finns i flera städer, välj en stad att utforska!

Entreprenörskap

Nu börjar jobbet på riktigt efter nyår och jag är SÅ redo! Not... Är redan stressad, men glad ändå för det är mycket spännande på gång nu. Så här ser min vecka ut i alla fall.

Måndag

7.40 - Dagen börjar med tandläkarbesök för sonen. Han protesterade redan igårkväll när vi förberedde honom för besöket, men det gick bra ändå!

9.00 Kaffe på kontoret + svara på mail och kanske hinna med något blogg-fix.

10.00-11.00 Möte på kontoret med en ekonom som ska värdera läsarna på bloggen, så att vi kan ta reda på vad vi är värda som blogg både rent annonseringsmässigt men också investerarmässigt. Har ingen aning om hur man kommer fram till såna siffror, så det ska bli intressant att få mer information om.

11.00 Äter ofta tidig lunch för jag är alltid superhungrig vid 11.

11.45 Blogga / Skriva texter till magasin.

13.00 Telefonmöte med vår frilansbloggare.

13.30 Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail / Admin 

Tisdag

8.30-9.00 Show and Tell på kontoret. Vi bjuds på frukost av företagsinkubatorn vi sitter på och alla företag berättar vad de gör just nu och vad som komma skall de nästkommande veckorna. Superbra sätt att höra mer om vad som händer för alla och se om man kan få hjälp eller hjälpa andra på något sätt.

10.00-11.00 Möte med studenter på handel- och marknadsföringsprogram som skriver sin uppsats med Sisters in Law som case.

11.00 Lunch.

11.45 - 13.00 Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail / Admin

13.00-16.00 Planeringsmöte med grafisk formgivare för frilansuppdrag + vårt eget magasin.

Onsdag

8.15 - 09.00 Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail

9.30 - 11.30 Filminspelning på Elite Hotel Mimer i Umeå. De gör intervjuer med lokala företagare/profiler för att lyfta lokala entreprenörer och hotellet som mötesplats.

11.30 LUNCH

12.15 Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail

14.00 Möte

15.00-17.00 Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail

Torsdag

Heldag: Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail

Fredag

Heldag: Blogga / Skriva texter till magasin / Svara på mail

Typ så ser min vecka ut, sen är det hämtning på förskola och allmänt hemma-pyssel som gäller. Efter nattning jobbar jag ofta någon timme eller två till, då allt jag bör göra helt enkelt inte hinns med på dagtid. Snart ska vi dubbla tiden för vår frilansabloggare dock så då kanske det blir lite lugnare för mig på kvällstid. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag fylla den tiden med annat jobb och fix, för det finns ju alltid något att göra och det är det som är så kul tycker jag!

Vi vann priset som Årets Unga Företagare!

YES!!! Vi vann priset som Årets Unga Företagare på Umeågalan igår kväll!

Så här löd motiveringen:

Årets unga företagare utmanar traditionella koncept med ny stil och design. De använder digitala plattformar för att skapa en ny affärsmodell. Men inte minst använder de egna kanaler och samarbeten för att inspirera världen att gifta sig på lite annorlunda sätt. Årets unga företagare 2018 är Sisters in Law.

I Umeå är tillit och innovation byggstenar för utvecklingen av staden. Sisters in Law är förebilder för denna grund där de bygger sin affärsidé på samarbete och innovativa affärsmodeller inom traditionella branscher. Genom att använda digital, analog och fysisk kommunikation utmanar de traditionell retail och inspirerar sin community med sina produkter, texter och evenemang. Sisters in Law representerar framtidens affärsmodeller och det ska bli ett nöje att följa deras resa ut i världen.

Vi är så glada och tacksamma över att vi fick ta emot detta priset! Det är ett bevis på att det vi lägger ner all vår tid och själ i är i rätt riktning. Gårkvällen var verkligen en härlig kväll med god mat, dryck och dans. Mikael Tornving var konfrencier under galan och var en härlig, frisk fläkt att ha på plats. Tove Styrke uppträdde också efter att middagen var över. Det var en toppenkväll helt enkelt!

Wohoo!!!!

Det är redan november och överallt på stan möts jag av julpynt. Jag älskar julen och har ingenting emot att det redan nu finns julmust till försäljning. Ju tidigare desto bättre! Vad ska man annars hitta på i november?

Under november händer det dock mycket för mig, då jag bland annat åker till Stockholm vid två tillfällen. Under första tillfället åker jag ner för att gå på Beakits Retail Tech 2018, en heldag om allt nytt som händer inom e-handel, retail och startups. Ska bli så spännande! Andra tillfället åker jag ner för att besöka den estländske designern Lilli Jahilo som har pop up i Stockholm under två dagar mot slutet av november. Sist vi träffades i Paris i september fick vi låna några av hennes kreationer för en snabb fotograferingen. Sååå sköna plagg! Se här om du missat det inlägget tidigare: Fotografering med klänningar från Lilli Jahilo.

Nästa vecka är det Umeågalan, där jag och min kollegas företag är nominerade som "Årets Unga Företagare". En väldigt hedrande nominering som lyder så här:

Sisters in Law står för det nya entreprenörskapet. Sisters in Law är idag Sveriges ledande påverkare inom bröllop och bygger ett samskapande med sina kunder samt ett starkt, dynamiskt ekosystem kring sitt företag. Två entreprenörer som leder väg framåt med en stor drivkraft. Sisters in Law har tagit första steget i att utmana dagens affärsmodeller och företaget står inför en spännande resa med stark expansion nationellt och internationellt.

Håll tummarna för oss nu! Under kvällen den 8 november får vi veta.

Vi håller även på att genomföra en "språngbräda" med Connect nu. För att citera rakt av från Connects hemsida: "Språngbrädan vänder sig till dig som driver tillväxtföretag i ett tidigt skede. Med hjälp av en mentor och en engagerad kompetenspanel utvecklar du bolagets affärsstrategi och finslipar din affärsplan inför kontakter med investerare, partner och kunder."

I slutet av november kommer vi pitcha in vårt företag för en liten panel och därifrån kanske vi får en mentor eller om vi har tur till och med kontakt med en investerare som fattar intresse för vårt bolag.

Så det är spännande och händelserika tider just nu!

Som entreprenör gör man i princip allt själv. Är man kreativ och driven vill man ju gärna göra det också. Men det finns tjänster som kan underlätta och spara enormt mycket tid för en och idag vill jag tipsa om tre tjänster som är helt gratis.

Later

Later är en planering och autopublicering för Instagram, Facebook och Pinterest och är en tjänst som jag inte hade klarat mig utan! Later är gratis upp till 30 inlägg per månad och driver man en småskalig verksamhet kan detta räcka. Förutom att kunna planera i förväg, så älskar jag att man kan se hur flödet kommer att se ut framöver och kan flytta om bilder för att det ska se snyggare ut.

Vill man levla upp och kunna publicera mer och även koppla flera konton till samma inloggning (ytterligare ett sätt att spara tid), så kan man betala en slant för det. Detta gör jag för flera av mina Instagramkonton. Just nu sköter jag sex olika konton och då måste man kunna planera framöver på ett smidigt sätt där det dessutom autopubliceras. Så värt att betala för!

Creative Market

Jag älskar formgivning och kan lätt snöa in i InDesign, Illustrator eller Photoshop. Men jag har lärt mig att lägga detta bakom mig och istället utnyttja att det finns andra som delar med sig av sina verk. På Creative Market kan man varje vecka ladda ner sex "free goods". Det kan vara allt från ett nytt typsnitt, till illustrationer eller rent utav färdiga mallar för ett helt magasin. När jag har gjort reklamutskick med flera sidor i en folder, har jag avänt mig av en färdig mall härifrån. Sparade på så sätt flera timmar då jag slapp tänka ut en snygg layout själv.

Håll koll på licenserna här bara. Mycket kan användas kommerciellt, men andra bara privat.

Freedcamp

Freedcamp är ett av många planeringsverktyg på nätet. Jag letar ständigt efter det perfekta verktyget för att få ner alla uppgifter och små tankar som man har och skapa en fungerande kalender som hjälper en att ha fokus. För att få ett ritkigt bra verktyg måste man nog betala för det, men Freedcamp som gratistjänst är den bästa jag stött på. Om du har ett annat som du gillar, tipsa mig gärna!

Som en ny del i min blogg kommer jag att prata om entreprenörskap i en serie inlägg. Typ hela mitt liv kretsar kring entreprenörskap och så har det sett ut de senaste tre åren. Det finns inget bättre än att driva något man själv startat från grunden och jag vet att många där ute drömmer om att säga upp sig från sitt fasta jobb och satsa på någonting eget också. Därför startar jag denna bloggserie, som förhoppningsvis kan inspirera på ett eller annat sätt, oavsett om du är i idéfasen och funderar på att starta eller om du redan kör din egna firma.

Detta första inlägget kommer att handla om vad att våga satsa på sina drömmar, men först ska ni få en liten bakgrund i hur min resa började.

Varför bli entreprenör?

Frihet är något som lockar de flesta som vill bli företagare, för det är inte alla som är skapta för att jobba för någon annans dröm nio till fem varje dag. Att själv kunna anpassa sina dagar, ta ledigt när man vill och fokusera på det man verkligen brinner för är något som lockar många. Bland annat mig.

Just entreprenör eller företagare var inte något som jag kunde identifiera mig med innan. Jag har alltid startat projekt, försökt få med mig vänner på det, men aldrig lyckats få dem lika intresserade av det som jag själv var och då las det ner. Det kunde vara allt från att starta en blogg där vi skulle recensera tv-serier, till att faktiskt skapa en riktig serie med eget manus (Jag är utbildad digital medieproducent så mina tre år på universitet handlade bland annat om skapade i bild och film. Därav intresset för manus och serier).

Ett tag skulle jag bli keramiker och sälja mina tvivelaktiga kreationer, men det var aldrig tänkt som någonting mer än en hobby. I utbildningen på universitetet pratades det aldrig om entreprenörskap, utan bara om hur man kunde bli anställd på tv-bolag, mediebyrårer eller spelbolag. Det var aldrig någon som sa att man kunde starta någonting sådant själv.

Under min mammaledighet började jag att sy herrflugor. Anledningen till att jag började göra det var en ren slump. Jag ville lära mig att vika origami och sökte på YouTube efter tutorials. Jag hittade ingen tutorial som jag riktigt gillade, så jag klickade mig vidare flera gånger och kom plötsligt till videon "How to make your own bow tie". Detta var i oktober/november 2015 och jag tänkte att det kunde bli bra julklappar till familjen, så jag började sy. Jag sydde fler och fler och en dag bestämde jag mig för att visa upp mina flugor för två butiker i Umeå. Båda butikerna älskade det jag gjorde och ville köpa in cirka 50 flugor var - om jag startade firma och kunde fakturera.

Jag googlade "starta eget" och fick hjälp både från verksamt.se och Skatteverket att komma igång. Till en början skar jag ut och vek alla förpackningar själv för hand från kvistpapper och stämplade varje bokstav för sig i företagets som jag döpte till Metzerverket. Min man satt uppe med mig om kvällarna för att hjälpa mig att få klart alltihop i någorlunda tid - känns galet att tänka tillbaka på det nu! Tror att jag vek i alla fall de första 200 förpackningarna för hand i olika varianter.

Anledningen till att de båda butikerna gick igång på flugorna var för att jag erbjöd något som inte deras leverantörer erbjöd - flugor i färgglada och mönstrade tyger som skiljde sig från mängden. Att de var handsydda från resttyger var också något som skapade en exklusiv känsla. De sys fortfarande för hand i Umeå av mig och min kollega, och de flesta är gjorda av resttyger än idag.

I maj 2016 flyttade jag in på företagsinkubatorn BIC Factory i Umeå. Där fick jag stöttning och coachning i företagsamhet och kunde bygga upp mitt varumärke på ett sätt som jag aldrig hade kunnat göra hemifrån. Strax efter inflyttningen kunde jag beställa färdiga förpackningar för mina flugor och därmed spara enormt mycket tid. Jag valde att ha en ren på förpackningen för att knyta an till både Umeå och Norrland. På den förpackning vi har idag har vi tagit bort renen och kör mer minimalistiskt.

Jag sitter än idag på en företagsinkubator i Umeå, som heter eXpression. Den inkubatorn fokuserar på kulturella näringar och här får jag och kollegan enormt bra stöttning i form av kompetens och till viss del även finansiell stöttning. Det finns inkubatorer runt om i hela Sverige, vars uppgift är att få dig som företagare att växa. Kolla upp om det finns i din stad och sök in dit!

Driva företag själv eller i team?

Att driva företag ensam är... ensamt. Just därför är en inkubator en bra plats att sitta på, där man kan bolla tankar och utmaningar tillsammans med andra som mest troligt tampas med samma utmaningar. Jag har aldrig känt att jag har velat köra mitt eget race helt och hållet, utan har alltid velat dela den resan med någon. Precis som att jag ville ha med alla mina vänner i projekt och få dem att bli intresserade av min idé förut, ville jag att någon skulle fatta intresse för det jag nu hade börjat bygga upp och utveckla det tillsammans.

Under hösten 2016 kontaktade Kristina mig, som idag är min jämlika delägare i bolaget vi nu driver. Hon skrev till mig på Instagram och raggade egentligen sömnadsjobb, då hon sett att jag drev Metzerverket. Jag hade absolut inte råd att anlita henne, men vi träffades för att bara säga hej. Man kan aldrig ha för få kontakter, tänker jag. Det visade sig att vi båda var intresserade av bröllop, för samtidigt som jag byggde upp Metzerverket drev jag också bröllopsbloggen Sisters in Law som startades ungefär samtidigt som jag började sy flugor. Vi bestämde oss för att arrangera en stylad bröllopsfotografering ihop, vilket skedde månaden därpå med Kristina som modell i sin egensydda brudklänning.

Fotograf: Thea Holmqvist

Fotograf: Thea Holmqvist

Efter den fotograferingen gjorde vi ytterligare en fotografering och därefter bestämde vi oss för att göra en hel bok om bröllop tillsammans - med nytänk och hållbarhet i fokus. Kristina sydde alla kreationer till boken som vi döpte till "Gift - Skapa ditt unika bröllop". Som du ser på bilden så är boken inte den typiska bröllopsboken sett till omslaget. Varför göra som alla andra liksom?

Efter att vi var klara med det gemensamma projektet att skapa boken, kände vi båda att det var tråkigt att gå tillbaka till sina respektive firmor. Vi bestämde oss därför för att slå ihop våra verksamheter - jag med bröllopsbloggen och flugorna, och hon med sina sömnads- och designtjänster. Idag består bolaget av Sisters in Law som bröllopsblogg och magasin, flugor, egen kollektion av tyllkjolar samt en fysisk butik där Kristina tar emot brudar som vill få sina brudklänningar uppsydda från grunden av henne. En klockren kombo som idag känns väldigt naturlig.

Jag kan inte tänka mig att göra någonting annat än vad jag gör idag. Och jag kan inte tänka mig att göra resan tillsammans med någon annan än Kristina. Vi är i en väldigt spännande fas i företaget nu där det händer mycket och där vi har väldigt kul ihop. Och här hade vi aldrig varit om vi inte vågat satsa. Och det är ju det jag tänkte ta upp idag, såhär 1000 ord senare... haha!

Hur ska man våga ta steget att satsa?

Att skapa en produkt eller tjänst kan vara lätt, men att blunda, hoppa och kasta sig ut i det okända är svårare. Innan man vågar satsa på sin dröm kan det finnas många frågor man känner att man vill få svar på. Är jag redo? Har jag kunskap nog? Kommer någon att vilja ha min tjänst/produkt? Inga av dessa frågor är frågor du kommer kunna få svar på. Jag vet fortfarande inte om jag har kunskap nog! Tvivel och oro över sin kompetens hör till vardagen för de flesta entreprenörer, även efter flera år. Så låt inte det hindra dig från att våga ta steget.

Men det finns några saker som kan vara skönt att ha funderat ut innan man tar det stora steget.

Vad bör man tänka mig innan man satsar? 

Först och främst, fråga dig själv om du är beredd att satsa på riktigt? Jag tror inte på att göra någonting halvdant eller halvhjärtat. Att kombinera ett företag med ett hel- eller deltidstjänst kan funka, men då blir det mer på hobbynivå och kommer mest troligt att fortsätta vara det. Lägger du istället ner hela din själ och tid i din idé är det större chans att lyckas.

Men såklart måste du testa din idé innan du säger upp dig från ditt jobb. Finns det en efterfrågan? Vad är kunderna villiga att betala för min produkt/tjänst? Vad är det som är unikt med din vara?

Se till att du har en ekonomisk trygghet privat, ifall det är så att du vet att din idé inte kommer att generera några inkomster i början. Sånt kan faktiskt ta lite tid ibland.

Tänk inte för mycket. Det är lätt att fastna i ursäkter om varför man inte kör igång sin verksamhet, där man istället fokuserar på smådetaljer som bara hindrar en från att göra det man egentligen vill göra. Så som att loggan inte är klar eller att det fattas information på hemsidan. Eller funderar på hur det går till med bokföring och deklaration, istället för att komma igång med att få ut varan/tjänsten och faktiskt börja tjäna pengar. Det finns massor med hjälp att få både från Skatteverket, Verksamt.se, fackförbund för företagare och andra myndigheter. Alla vill hjälpa dig att göra rätt, så vara inte rädd för att ta klivet av den anledningen.

Jag är glad att jag vågade satsa, för jag hade som sagt inte velat jobba med någonsting annat just nu. Livet är för kort för att skjuta upp saker man vill göra. Kör, bara kör.

Längre fram i serien kommer jag bland annat att skriva om prissättning, bygga varumärke, marknadsföring och stress. Är det någonting speciellt du vill att jag tar upp inom ämnet entreprenörskap så skriv gärna en kommentar om det!

Följ mig också gärna på Instagram på @zannametzer.