Casino utan svensk licens - vem bär spelansvaret?

En fjärdedel av de svenska spelkonsumenterna beräknas spela casino utan svensk licens. Medan utländska spelmyndigheter tillåter svenskar att spela med fler bonusar och ett större spelutbud, inrättar Spelinspektionen tillfälliga restriktioner. Den svenska spelmarknaden har kommit till en kritisk punkt där regeringen måste börja prioritera de brister som leder till att fler svenskar väljer utländska aktörer.

Spelinspektionens tillsyn är skärpt till max

Spelinspektionens tillsyn av spelmarknaden är benhård. Inget utländskt spelbolag har längre befogenhet att rikta sin marknadsföring mot den svenska marknaden utan en svensk spellicens. Förutom 18 procent skatt på nettoomsättningen (överskottet efter vinstutbetalningar till kunderna) behöver varje bolag sköta sin verksamhet minutiöst. Misslyckas de med det riskerar de att få varningar, anmärkningar, sanktionsavgifter eller i värsta fall – en indragen licens.

Omregleringen är strategiskt uppbyggd och verkar för spelsäkerheten i Sverige. Svenska spelare måste numera sätta obligatoriska insättnings- och tidsgränser. Det är också av stor vikt att varje kund har tillgång till bankidentifiering, säkra betalningsmetoder, stödorganisationer och hjälpverktyg.

Hjälpverktyg ska motverka spelmissbruk

Enligt spellagen är samtliga spelbolag tvungna att vidta lämpliga åtgärder vid misstanke om spelproblem. Det grundläggande arbetet kallas för omsorgsplikt och avser att följa spelarnas mönster och beteenden, så att snabba åtgärder kan införas för att motverka överdrivet spelande. Spelarna har dock ett eget ansvar. Förutom individuella, obligatoriska insättnings- och tidsgränser erbjuds de hjälpverktyg hos varje spelsida. Med dessa kan de göra självtest, vända sig till oberoende stödorganisationer eller stänga ned sig för spel.

 

Spelpaus räcker inte hela vägen

Aldrig tidigare har svenska spelare haft tillgång till ett starkare hjälpverktyg än Spelpaus. Det nationella avstängningsregistret kan aktiveras när som helst och ser till att en persons spelkonton pausas under en tidsbestämd period. Men som många studier visar gällande spelmissbruk är det svårt att sluta tvärt. De spelare som valt att ansluta sig till registret kan visserligen inte spela i Sverige, men det finns gott om möjligheter utanför landet.

Casinon utan licens behöver inte följa någon specifik, anpassad lag för svenska spelare med en pågående Spelpaus. Hos dessa casinon är lagarna skapade av helt andra spelmyndigheter, som ger olika licenssystem. De spelare som är inom riskgruppen för svårartade spelproblem kommer inte att undgå de oändliga bonuserbjudandena, det stora spelutbudet och den överdrivna reklamen som ständigt knackar på dörren. Tyvärr räcker inte Spelpaus till för att motverka denna negativa spiral.

 

Mer än 25 procent spelar casino utan licens

Omregleringen skedde 1 januari 2019 och skulle bland annat se till att olicensierade bolag inte fick något inflytande på den svenska spelmarknaden. Men som tiden har utvisat är det fortfarande ett problem, som dessutom har ökat under 2020. Under våren beräknades mer än 25 procent av de svenska konsumenterna spela casino utan licens. På webbplatser och forum diskuteras det flitigt vilka casinon som accepterar svenskar, vilka casinon som är skattefria och vilka bonusar och spelprodukter som erbjuds. I samband med diskussionerna uppger majoriteten av spelarna att de inte skulle röra casinon utan licens om spellagarna var utformade på ett annat sätt. Men det är här skon klämmer – Spelinspektionen anser att bonusar genererar spelmissbruk, och på grund av den synen begränsas spelarna till en bonus per spelbolag.

 

Lucka i tillfällig restriktion ökar spelandet

Spelinspektionen har sett till att konsumenterna spelar säkert och skattefritt hos varje licensierat spelbolag. Men när det handlar om de tillfälliga restriktionerna uppenbaras en stor lucka. Från 2 juli 2020 får insättningsgränsen inte vara högre än 5000 kronor per vecka och spelare. Tidsgränser blir nu obligatoriska och värdet för en bonus får inte överstiga 100 kronor. Ett stort problem med insättningsgränsen är att den gäller för enskilda spelbolag, vilket möjliggör byte av spelbolag efter att veckogränsen är uppnådd. Denna lucka bidrar till att problemspelare kan spela för högre belopp. Parallellt finns det också en risk att dessa spelare väljer olicensierade casinon där det inte finns några obligatoriska gränssättningar.

Under 2019 visade en Novus-mätning att varje person i Sverige över 18 år förlorade 3043 kronor i genomsnitt på svenska spelbolag. För bolag utan svensk licens – som är betydligt svårare att bedöma – beräknades siffran vara högre per person över 18 år, 3269 – 3280 kronor.

 

Är Sveriges licenssystem attraktivt nog?

Ett välfungerande licenssystem måste självfallet verka för säkerheten men bör också attrahera spelkonsumenterna. Inga spelare ska behöva lämna den svenska marknaden för den olicensierade på grund av att de känner att bonusar eller spelprodukter brister. Även om stödorganisationer och självhjälpsverktyg fungerar som ett starkt skydd mot spelproblem är de inte tillräckliga för att stoppa svenskar att spela på utländska bolag. IP- och betalningsblockeringar är några av de åtgärder som regeringen infört för att öka kanaliseringen, men betalningsblockeringar gäller inte för alla betaltjänster som erbjuds på olicensierade spelbolag.

Det är många som undrar om licenssystemet kan ta fler motgångar. I ett öppet brev till socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi, som är undertecknad av 12 vd:s från de största spelbolagen i Sverige, kritiseras de tillfälliga restriktionerna. De anser också att en eventuell förlängning av restriktionerna leder till en urholkning av den svenska spelmarknaden, där de enda vinnarna är spelbolag utan licens, och framför allt casinon utan licens. Frågan är dock om påtryckningarna är tillräckliga för att undvika att fler spelare hamnar i klorna på olicensierade casinon.

 

Vem bär ansvaret för spel på casinon utan licens?

Det är inte enkelt att peka ut en specifik bov i det pågående dramat. Givetvis ligger det största ansvaret hos regeringen och Spelinspektionen, som behöver komma fram till bättre lösningar än begränsningar av spelandet. De har inte ännu inte fullbordat en optimal kanalisering, eftersom en stor andel av spelkonsumenterna känner sig missnöjda och de licensierade bolagen funderar på att lämna marknaden. Dessvärre finns det en rädsla hos svenska bolag att lämna spelmarknaden och därmed inte kunna återinträda. Hittills har inget bolag återkallat sin spellicens självmant. Som läget ser ut just nu försöker spelbolagen att kommunicera med regeringen och Shekarabi, men de gemensamma diskussionerna och lösningarna tycks utebli.

I slutet av 2020 är det flera personer i Sverige, ofta personer med spelproblem, som överväger att spela på ett casino utan licens. Denna negativa utveckling ser också ut att gå mot nya höjder. Kanske är det dags att börja visa mognad och ta ansvar för svenska konsumenter, så att de slipper använda utländska casinon där spelskyddet är lågt. Blir det regeringen eller svenska spelbolag som tar det första steget mot en genomgripande förändring?