Jureskog satsar på hållbara hamburgare och skön mentalitet

Efter att ha drivit prisbelönta AG i åtta år, samarbetat med McDonald's och blivit en hamburgerprofil i TV-rutan öppnade krögaren Johan Jureskog sitt första fastfoodställe i våras. Resultatet är Jureskogs, en hamburgerrestaurang där hållbara gourmetburgare på svenska råvaror står i fokus.
- Färska burgare är det många som erbjuder i Stockholm, men vi satsar extra mycket på hållbarhet, berättar Johan Jureskog om sitt nya koncept.

I den betongklädda lokalen på Jakobsbergsgatans nya krogstråk samsas bastanta träbord, eleganta lampor och graffitimålningar av konstnären Anthony Skaff - bland annat pryds en av väggarna av ett stort porträtt som föreställer Johan Jureskog själv. Ur högtalarna strömmar glada 80- och 90-talshits.

- Inspirationen till konceptet kommer bland annat från juicekedjan Joe & the Juice och den amerikanska hamburgerkedjan Shake Shack som jag är barnsligt förtjust i. Shake Shack satsar på färska burgare och har i grunden samma story som jag har, berättar krögaren när vi träffar honom i slutet av lunchrusningen.

Med Jureskogs har han riktat fokus på hållbarhet, skön mentalitet (att paradburgaren kallas ”Highfive” är knappast en slump) och bra logistik. Här langas hamburgare från det öppna köket via ett effektivt kösystem, och stor vikt läggs vid råvarorna som kommer från svenska gårdar.

- Att äta vegetariskt börjar bli en trend, men jag tycker att man borde punktmarkera dyrt kött och ställa krav på återförsäljare istället så att både bönder och djur får det bättre, säger Johan Jureskog som har jobbat med kött under hela sin karriär.

På menyn hittas både raka köttburgare och vegetariska alternativ såsom en vegoburgare med färska örter och falafel av folket från Maxos på Scheelegatan. Det ekologiska brödet kommer från ett eget, nystartat bageri som endast kommer att leverera hamburgerbröd till Jureskogs. Till burgarna serveras pommes som är friterade i talg.

- Många busar till det, men vi vill göra det rakt och enkelt för folk. Vi har fem köttburgare och två vegoburgare, vilket jag gillar.

Andra inslag vid sidan om burgarna är spanska padrones, ekologiska kycklingvingar från Bosarp och klassiska milkshakes gjorda på gräddglass och mjölk. En av desserterna - chokladdoppade jordgubbar - är inspirerad av Johan Jureskogs turer till New York där folk brukat köa utanför Godiva, berättar han.

Fokus på dryck
Restaurangen satsar även hårt på dryckerna och har som ambition att bli ett populärt brunch- och AW-ställe. Bland annat har folket bakom tagit fram en egen pilsner och skapat ett ”minibar”-koncept med GT och andra drycker på småflaskor. Drömmen är att hitta en gammal SAS-vagn som man kan rulla runt i lokalen och sälja cocktails från.

- För nördarna har vi även världens dyraste massproducerade cognac, LOUIS XIII (7500 kr för 4 cl, reds anmärkning), som en kul grej, berättar Johan Jureskog.

Med nyöppnade Yuc precis intill hoppas han att det blir folkfest och drinkhäng på gatan.

Siktar på 60 restauranger
Bakom satsningen står även Johans bror Ludvig Jureskog och entreprenörerna Erik Thulin och Oliver Hildebrandt som varit med och tagit fram hela fastfood-konceptet. Nu är planen att öppna inte mindre än 60 restauranger inom tio år. Redan i år tillkommer två ställen i Stockholm, och därefter riktas blicken mot landsbygden.

- Vi vill köpa mark längs E4:an och bygga vägkrogar där. Precis som här blir det bryggkaffe rakt upp och ner, inte espresso och sånt som inte hör till vårt kunskapsområde.