Siffran sju i centrum på nya heta krogen The Seven

Strax före årsskiftet fick Kungsholmen en ny destination att räkna med: The Seven. En nykomling på Stockholms krogscen, vars koncept utgör sju signaturdrinkar (därav namnet) som går att kombinera med sju smakrika streetfood-rätter. Vid Driften hittar du Ludwig Löhr och Alexander Sjöström, som tillsammans med sitt team vill skapa en levande mötesplats för alla.

Bakom The Seven står Kim Lundvall, Tal Borenshtien och Marcus Bjelveby som även är ägare till Poké Burger vägg i vägg. Tillsammans med Ludwig och Alex, som närmast kommer från Tweed, driver de denna bar och restaurang med inspiration från alla världens hörn, inte minst Harlem i New York. Ludwig från Uppsala och Alex från Gällivare hittade varandra på sin tidigare arbetsplats, och insåg snabbt att de ville skapa något tillsammans.

– Idén om att göra något ihop har funnits ganska länge, så det känns naturligt. Vi jobbar väldigt olika men samtidigt på samma sätt, och framför allt har vi riktigt roligt ihop, säger Alex.

Idén om The Seven var satt, men redan från start var det tydligt att de ville sätta sin egna prägel och skapa ett helt koncept. Allt kretsar kring siffran sju; sju signaturdrinkar och sju smakrika maträtter, som går lika bra att kombinera som att äta för sig självt. Föreställ dig internationell streetfood med mycket smak i en urban miljö där du är välkommen att äta med händerna. Det ska vara enkelt, gott och man ska känna sig som hemma.

Förutom att erbjuda drinkar och mat som smakar gott, är det viktigt med miljö och hållbarhet. På The Seven jobbar man dagligen med att minska på sitt svinn genom att delvis tänka på hur mycket man beställer in, men också på att ta tillvara allt som blir över. De lagar exempelvis marmelad av överblivna bär och torkar frukt till garnering av den färska som blir över.

– Folk är väldigt medvetna idag, de vill veta hur vi jobbar och vad saker innehåller, berättar Alex.

Musik är också en del av konceptet för The Seven. Här satsar man på hip hop och funk, med inslag av elecetro och house – något som de anpassar efter gästerna och stämningen. På helgerna har de dj:s med samma stuk, som även bidrar med sin egen prägel.

The Seven har funnits i knappt två månader, men framtidsplanerna är redan i full gång. Här ska det hända saker varje vecka, vare sig det är event, studentfester, workshops eller take-overs.

– Tanken är att vi ska börja jobba med gästspel, både i baren och köket, nästan så att hela restaurangen tas över, berättar Ludwig.

– Vi tror också på att erbjuda cocktailskola. Hemmabaren växer, folk vill lära sig mer, och här skulle man kunna få ta del av kunskap och göra sina egna drinkar, säger Alex.

Allt på The Seven har en baktanke; drinkarna, maten, musiken och självklart priserna. Här kostar alla cocktails 120 kronor, vilket är relativt prisvänligt om man jämför med många andra ställen i Stockholm.

– Vi tycker att priserna i stan har blivit alldeles för höga, man ska inte känna sig rånad här, vi vill ju att folk ska komma tillbaka, säger Ludwig.

Även alkoholfria drinkar är en självklarhet. Alkoholfri dryck är en trend som växer, och alternativen ökar. På The Seven skapar man versioner av det som finns på menyn så att gästerna kan njuta av drycken utan att kompromissa med smakerna.

– Alkohol är en smakbärare, men det är en desto roligare utmaning att göra något alkoholfritt, det är något vi tror på kommer växa väldigt mycket under kommande år, säger Alex.

Menyn uppdateras varje säsong och är en konstant levande produkt, främst för att kunna arbeta med de bästa råvarorna, men även för att erbjuda smaker som passar för årstiden. I kallare vintertider rekommenderar man gärna en cocktail med lite tryck och krydda, som verkar "värmande". Som sagt, allt på The Seven är noga genomtänkt och ambitionerna är höga.



Fem snabba med Alex och Ludvig:

Favoritcocktail? 
A: Negroni
L: Negroni
Favoritingrediens?
A: Mezcal
L: Gin
Favoritmaträtt?
A: Carnitas
L: Risotto
Favoritmusik?
A: Hip Hop 
L: Hip Hop
Favoritstad inom mat och dryck?
A: London 
L: San Fransisco