Musikalens återkomst - Hair är tillbaka

Att se musikalen Hair, tidernas största rockmusikal, är som att få en lektion i nutidshistoria. Populärkultur möter en laddad och politisk agenda även i 2011-års uppsättning av den legendariska musikalen på Stadsteatern. Är det här gryningen till en ny era för musikalen - 'the age of Aquarius'?

Visst är det fortfarande bekanta och kära gamla toner som ekar i publikens öron när man lämnar Stora scen efter första akten. 'Aquarius' öppnar musikalen (precis som i filmen), nu i nyöversättning av Rikard Bergqvist. Joanna Perera Eriksson bröstar ut de klara tonerna om ett nytt uppvaknande från en kundvagn på det gröna scengolvet.
1967 var Hair en riktig het potatis i New York med laddade ämnen som Vietnamkriget, sex, droger och ungdomlig frigörelse. Idag, här på Stadsteatern, inser man redan efter första akten att detta inte är några förlegade ämnen från förra seklet. Detta är nutid.
'The age of Aquarius', som syftar till den nya tiden, är 2011 fortfarande en tidsålder som präglas av politiska konflikter (idag Libyen och Afghanistan, då Vietnam) och kulturkrockar (idag invandrarpolitik här på hemmaplan, då en rasfråga i 60-talets USA). I Ronny Danielssons regi balanserar man föreställningen galant mellan nutid och 60-tal.
Det finns lite att anmärka på i ensembelns skådespeleri eller Camilla Thulins kostym. Men det är framför allt huvudrollsinnehavarnas sånginsatser och Lars Östberghs scenografi som snudd på blåser oss i publiken ur stolarna.
Som resande journalist har jag upplevt det tunga artilleriet sång på scen förut (främst i Londons West End eller på Broadway i New York). Fredrik Lycke (Berger), Albin Flinkas (Claude), Sara Jangfeldt (Sheila) och alla de andra, fullkomligen knäcker det mesta som gått på 2000-taltes musikalscener i Stockholm. Plötsligt befinner man sig på Broadway igen, i Harlem eller i Central Park. Sången är så karaktäristisk och harmonisk (mycket tack vare en tung ensemble och ett skickligt band i samklang), att det i slutet av andra akten inte är ett öga torrt runtomkring mig på rad 10 i salongen.

Redaktionen ställer sig frågan om detta trots allt ändå inte är en renässans för svensk musikal? När drog en musikal (utan Björn och Benny) en sådan publikström som Hair senast? Nu är våren nästintill slutsåld, och hösten börjar redan fylla. Är man det minsta musikintresserad bör man genast skynda sig till Stora scen intill Sergels torg. Om inte annat för att ta del av ett stycke musikalhistoria. Här ekar nämligen toner av en ny tid, en efterlängtad återkomst på den svenska musikalscenen.

Hair spelas på Stadsteaterns stora scen till och med 19 juni. Börjar sen i höst igen från och med 14 oktober. Se specifika datum nedan.


Priser: 150-350 kr. För biljetter och mer info se här.