Warung i Hornstull blev pop up-krog i Indonesien

Den asiatiska restaurangen Warung, belägen på Långholmsgatan i Hornstull, slog upp dörrarna 2016. Bakom konceptet står Nizar Achmad och Anna Lindmark, som sedan dess har serverat indonesiska rätter och spännande cocktails till stockholmarna. I juni 2019 öppnade de upp samma koncept i pop up-form – direkt på plats i Indonesien. Planerna på att öppna en permanent krog där finns dock fortfarande.

Nizar Achmad, en av ägarna till Warung i Hornstull, kommer ursprungligen från Surabaya i Indonesien och har därför en naturlig koppling dit. För fyra år sedan, medan han och Anna Lindmark var föräldralediga, gjorde de en långresa till Sydostasien för att hälsa på vänner och familj i Thailand, Indonesien och Malaysia – där paret hade bott två år tidigare. Resan gick via Bangkok, Penang, Kuala Lumpur, Langkawi, Surabaya, Bali och slutligen Lombok. På Lombok hade Nizar i uppdrag att anordna ett middagsevent på en resort nära Sengigi, vilket var det egentliga huvudsyftet med att åka dit.

– En av gästerna på denna middag var en byggnadsentreprenör från Australien, som var i planeringsstadiet för att bygga ett boutiquehotell på Gili Meno utanför Lombok. Där och då inledde vi samtal om att Nizar skulle starta upp restaurangen på detta hotell, eftersom byggnadsentreprenören älskade middagen, säger Anna Lindmark.

Fyra år senare blev det alltså verklighet, när dörrarna till den indonesiska varianten av Warung slog upp i slutet av juni 2019. Warung, som betyder enklare servering eller närmare gatukiosk på indonesiska och finns i varje gathörn, fick här heta Warung Stockholm för att urskilja sig från resten.

– I samband med att restaurangen öppnade befann sig Nizar på plats i drygt tre och en halv månad för att färdigställa köket, komma tillrätta med utrustning, skapa menyer och sätta igång arbetslagen. Utmaningen med att starta upp denna restaurang, som ligger på den lugna paradisön Gili Meno, men i samma ögrupp som två andra livligare öar, var att locka hit folk eftersom hotellet inte var fullt öppnat från början. Nizar pratade med kaptenerna på båtarna som utgick från Gili Trawangan och Gili Air och berättade om maten och stället, för att locka dit turisterna. Det lyckades och båtgäster, förbipasserande och hotellgästerna var nöjda med maten, servicen och stämningen. Succén var ett faktum, säger Anna Lindmark.

– Jag var också på plats i två månader med barnen, för arbete med grafiskt material och skyltning, men framför allt för att familjen skulle kunna vara tillsammans över sommaren. I augusti reste vi tillbaka till Stockholm och då skötte personalen den dagliga ruljansen på plats.


Warungs pop up-restaurang låg direkt på stranden. Foto: Privat.

Beläget precis intill strandkanten, med bord för 50 personer direkt på stranden, kunde gästerna njuta av solnedgången samtidigt som de åt indonesiska rätter med en nordisk twist i både smak och presentation – precis som på Warung i Hornstull. Mellan juni och september höll Warungs pop up-restaurang på Gili Meno öppet. Sedan dess drivs restaurangen i hotellets egen regi, men paret har fortfarande en dröm om att öppna en permanent Warung-krog i Indonesien.

– Nu har vi trycktestat marknaden på plats och vet att konceptet fungerar, säger Anna Lindmark.