Recension av Sandhamn Seglarhotell SPA & Kallbad – av Caroline A.

·

Update 2022: Ett överlag otroligt ojämnt intryck av en övernattning så här i kalla november. Vi kan väl börja med det som var bättre. Höjdpunkten av de 24 timmarna var helt klart frukosten, verkligen 4+. Ett stort utbud av bröd, mjukt som hårt ink. sötbröd som croissant av olika slag. Även väldigt bra utbud på frukt, pålägg och ostar samt annat kallt såsom flingor. Även det varma hade en bra bredd med ägg i flera varianter, bacon och pannkakor med tillbehör. Allt i bra kvalle.

Personal också genomgående trevlig och tillmötesgående. Även middagen under kvällen var vällagad och bra men lite hackigt koncept. Vi tajmade tryffelveckor vilket var kul för att det var en speciell meny men de hade valt att bygga det så att i alla rätter la man till själv om man ville addera tryffel eller inte, samt att det var mellanrätter. Jag förstår att de vill lämna den valfriheten för att alla helt enkelt inte gillar tryffel eller vill anpassa hur mycket baserat på pris, men det hela resulterade i att de gjorde det svårt för sig i att man serverades av och man fick vänta in tryffelpersonen. För oss innebar det att vår pasta med smör och parmesan tyvärr satte sig och var en klump lagom till tryffeln kom, och det var en process av vägande och hyvlande pö om pö från servitrisen som var långdragen från ett besökarperspektiv. Dryck glömdes också av mer än en gång vilket såklart påverkar tajming och att man känner sig som en stressande gäst att behöva påminna. Så allt som allt trevlig service, men inte en så väloljad maskin. Har ju dock ingen aning om hur middagsserveringen fungerar annars.

Och när det kommer till det som gör besöket i sin helhet ojämnt. 1. mig veterligen är de i process att de rustar upp rum och ytor, men detta har också till min vetskap skett minst senaste 5 åren. Det rummet vi fick var rent, men långt ifrån helt och också långt ifrån vad jag förväntar mig i standard även om ett rum inte nödvändigtvis är ett helt uppdaterat rum. Oavsett om rum är lite daterade förväntar jag mig att man anstränger sig för att hålla rummet i skick. Ex. toarullehållare som är trasig, blottade eluttag, avsaknad av el i halva rummet, skåpet i badrummet hänger helt löst på svaj och vad jag bara kan gissa var mögel i alla lister på golvet i duschen. Snälla - skruva skåpet, gör ordentligt rent i duschen och säkerställ att det finns el överallt? Ett plus, att när vi anmärkte på elen kom det en person och kikade och konstaterade att en säkring gått och löste det problemet på bara några minuter.

2. Sen hävdar ju detta hotell sig vara ett spahotell vilket jag faktiskt inte håller med om alls. På sin höjd kan man kalla det en relax. Även här har jag förståelse att man gör uppdateringar under lågsäsong men man kan kanske hantera besökarupplevelse i detta på ett bättre sätt. För det första är "spat" endast en pool, en bastu och en brasa med lite soffor. Jaccuzzin var ej igång och vid den hängde el och stegar stod framme. Det var även hål i delar av golvet som man helt enkelt bara valt att markera men lämna öppet. Omklädningsrum var stängda pga renovering. Vattnet i poolen var rent av kallt så att ta sig mer än ett dopp var inte aktuellt. Med andra ord blev det att sitta vid en brasa för att kanske läsa lite tidning i lugn och ro. Men nej, för detta visade sig vara ett högst barnvänligt ställe, alla åldrar. Till den utsträckning att hon som jobbade i baren drog fram badbollar, badringar etc till kidsen 1-9 som härjade runt. Med andra ord, mitt perspektiv är att det inte är annat än en hotellpool och absolut inte ett spa.

Mat, restaurang och miljö väger totalen till 3, vad annars skulle varit ett dåligt betyg. Hoppas de rustar sin känsla för detaljer och sin identitet snart!