Affishkonstnär Annika Von Hauswolff Affishkonstnär Annika Von Hauswolff

Göteborgs Filmfestival firar 40 år

Carolina Baldal, Account Manager (Gothenburg), Thatsup Carolina Baldal, Account Manager (Gothenburg), Thatsup
Carolina Baldal

Sedan starten 1979 har festivalen med alla sina kringarrangemang lockat tusentals besökare till biosalonger och festivaltält. Under 2016 drog Filmfestivalen drygt 30 000 besökare, och årets upplaga tros slå nya besöksrekord.

När Göteborgs Filmfestival förra året avslutade sin kavalkad av hela 450 olika filmvisningar från 84 av världens länder, påbörjades redan arbetet inför 2017 års upplaga. Festivalens programgrupp arbetar hela året med att plocka ut internationella guldkorn, som sedan visas för filmslukande besökare. Flera av filmerna är sådana som inte annars skulle ha nått de vanliga biograferna. Den 10 januari släpps årets program.

Förutom film erbjuder festivalen allt från föreläsningar till fester, spelningar och klubbar. Som besökare har du tillgång till det mesta med enbart ditt festivalpass kring handleden, medan andra arrangemang kräver sebarata biljetter. En sak som är säker är att Filmfestivalens 40:e upplaga är något du inte vill missa.

För den yngre publiken drar Göteborgs Lilla Filmfestival igång redan 19-22 januari.

Årets filmaffisch har formgivits av bildkonstnären Annika Von Hauswolff.
Läs mer om Göteborgs Filmfestival här.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.