Frölunda Torg har öppnat världens första butik där kunderna fått bestämma... precis allt. Resultatet? The Ink 'n Vintage Shop, en kombinerad tatuerings- och secondhandbutik i neonrosa.
– Vi ville skapa en upplevelse utöver det vanliga, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda Torg.
Över 3000 förslag kom in när kunderna fick rösta fram det nya butikskonceptet i Frölunda Torg. När sedan juryn enades om vad som var mest populärt blev det tatueringar och seconhandkläder i en neonrosa lokal med en vägg av fuskpäls och personal i Hawaiiskjortor.
– Är det secondhand våra besökare vill ha så ska de naturligtvis få det. Att också plocka in en tatuerare går i linje med vår strategi kring upplevelsebaserad marknadsföring. Vi vill erbjuda kunderna mer än bara shopping, säger Johanne Gabrielson.
Foto: Tommy Öhman
Bakom kampanjen står byrån Dear Friends, som valde att ta idén med transparenta varumärken steget längre och låta målgruppen vara med och bestämma.
– Resultatet blev inte bara en annorlunda butik, vi har också lärt oss massor om vad målgruppen vill ha. Det tar vi med oss till framtida projekt, säger Sandra Bohlin, art director på Dear Friends.
Inledningsvis kommer butiken att vara öppen en månad, likt en popup-butik, men på sikt kan den komma att stanna.