Niklas Kennheden har stått i preppköket i Gårda sedan i måndags inför årets upplaga av Way Out West. För Thatsup berättar han om de noggranna förberedelserna och om hur det går till bakom kulisserna när 46 000 portioner ska mätta festivalens besökare.
Tillsammans med sitt fyrtio man starka köksteam roddar Niklas Kennheden detta enorma matschabrak på årets Way Out West. Inräknat de som jobbar i kassorna i mattälten är det uppemot 450 personer och under sina tio WoW-år som kreatör, koordinator och kökschef har han samlat på sig ett gäng genuina arbetsmyror som tillsammans ser till att ingen som besöker festivalen ska behöva gå hungrig. Bland annat tack vare de 46 000 portioner som det budgeterats för – allt numera traditionsenligt vegetariskt och hållbart producerat.
Många av de personer som jobbar med maten återkommer år efter år och flera gör nu sitt femte eller sjätte år, berättar Niklas Kennheden.
– En hel del jobbar inte ens krog i dagsläget, men har kanske gjort det tidigare. Flera tar ledigt från sina ordinarie arbeten för att teama upp för att hacka, strimla, steka och allmänt förbereda så att allt ska funka så smidigt som möjligt under festivalen. Många får vänner som de återser år efter år, och för att ta ett exempel så är Soheil, som vi kan jämföra med att ha rollen som restaurangchef på området, en av mina bästa vänner. Vi ses dock bara en vecka per år, men det är som att vi fortsätter exakt där vi slutade året innan och det är grymt.
Synlighet inför enorm publik
Niklas Kennheden driver tillsammans med kollegorna Felicia och Samuel Nordström Fomo Events, och Kennheden berättar att han har för vana att engagera mindre eller relativt nykläckta krogar att vara med under Way Out West. Detta ger ställena i sig en unik chans till synlighet för en enorm publik.
– Några av de lokala vattenhål som återkommer under 2025 års upplaga av festivalen är Hermanos Tacokiosk, Suggan Vinbar och Gaffelkonst som alla är viktiga nyckelspelare både innan och under festivalens tre dagar. Dessutom kommer vi få möta gänget bakom Mackbaren, två grymma krogar från Borås samt Martin från Broth Boy. Just Broth Boy tilldelas i år ett eget mattält där han kör en sit down-restaurang och serverar sin mat på porslin och med fina pinnar. Här blir det korta sittider med kösystem och det lär bli otroligt välbesökt.

När vi träffas gör vi det dagen innan festivalen drar igång, i Fomo Events preppkök i Gårda, och aktiviteten är kontrollerat febril. Nudlar kokas för att omvandlas till pad thai, metervis med bröd skärs upp för att underlätta när Mackbaren senare ska maxa med maffiga fyllningar och under vårt samtal hinns det även med att ge olika lastbilsleveranser tydliga direktiv för hur de ska navigera inne på själva festivalområdet mitt inne i Slottskogen.
– Det som stressar mig under WoW är främst yttre faktorer. Kommer vädret blåsa bort oss? Kommer strömmen sluta funka? Eller är det något som inte klaffar med leveranserna? Det är ju mat vi jobbar med, och då är det sådant som kan stressa mig. Ibland får jag ta rollen som pitbull och skälla lite på folk, medan jag har grymma kollegor som får agera mjukare när det behövs. Syftet är ju att kunna leverera en fantastisk produkt och upplevelse till våra gäster helt enkelt, och i slutändan är det viktigast att det blir bra och att alla har kul.
Två rullvagnar svinn
För att grejerna inte ska ta slut lagas maten upp och preppas vartefter behovet finns. Förra året, 2024, fanns det totalt två rullvagnar av svinn över från hela festivalen.
– De sista två timmarna i fjol hade jag en kille som sprang runt med en vagn och flyttade stora påsar med pommes frites mellan tre olika ställen, för att minimera svinnet så gott det bara gick. När festivalen sedan stängde hade vi bara två halva påsar kvar, vilket var fantastiskt eftersom det är så många ställen som styrs samtidigt. Det gjorde mig glad då vi hela tiden kämpar för att hålla nere svinnet och arbeta så hållbart som möjligt.
De krogar och aktörer som är inhyrda koordineras av Fome Events, de behöver egentligen inte riskera något mer än sin arbetsinsats. Det gör att Fomo kan leverera en bättre produkt och en roligare upplevelse för gästen, exempelvis genom Local Chefs Corner som ger möjlighet för lokala ställen att synas.
– Vi har fått fantastiskt fin publicitet gällande maten genom åren där Mats Nordström, som jag från början jobbade för under WoW och som fortfarande är högst delaktig inom bolaget Fomo, bland annat blivit intervjuad av BBC. Vår insats har omskrivits av Food & Wine Magazine och det är kul att kunna leverera en så tight produkt utifrån de förutsättningar vi har. Idag är vi inhyrda av Live Nation som står för alla inköp och kostnader där Fomo Events helt enkelt jobbar som konsulter vilket gör det enklare för alla.
Vad gäller artisternas mat under festivalen så är detta ett område som Niklas Kennheden inte styr över. Det är istället Färgfabriken från Stockholm ansvariga för.
– Vi samarbetar om det behövs, men det är skönt att kunna dela upp arbetsområdena. Har man rätt inställning och ett par goa dojor så kan man absolut få hoppa in och köra under kommande WoW-säsonger. Det blir en så varm och fin social hot pot, man jobbar sina timmar och möts upp efteråt för att ta några börs på kvällen.
Här kan du läsa mer om festivalmaten på Way Out West 2025.