Gamification inom fitness: Hur spel motiverar oss att röra på oss
Har du någon gång funderat över hur spel kan motivera oss att röra på oss och dessutom hålla oss aktiva? Många tänker sannolikt att spelande och träning är två helt åtskilda saker. Gamification, eller användning av spelmekanismer i vissa sammanhang, har visat sig vara ett väldigt kraftfullt verktyg för att öka motivationen till fysisk aktivitet. Nedan kommer vi att se över hur gamification inom fitness, genom spel och andra digitala verktyg, inte bara uppmuntrar oss till att träna, utan även skapar nya möjligheter för oss att nå våra träningsmål.
Vad är gamification inom fitness?
Gamification bygger på att applicera olika spelmekanismer, som poängsättning, belöningar och utmaningar på aktiviteter som inte nödvändigtvis är spelrelaterade, som exempelvis träning. I fitnessvärlden används gamification för att göra en fysisk aktivitet roligare, mer underhållande, mer engagerande och mer motiverande. Spel är, av förklarliga skäl, en av de mest effektiva plattformarna för att implementera olika typer av gamification inom fitness. Gamification inom fitness innebär i praktiken att man kombinerar ett fysiskt rörelsemönster med spelmekanismer som belöningar, nivåer och poäng.
Genom att vi kombinerar den digitala världen med en fysisk aktivitet får spelare möjlighet att träna på ett sätt som känns både underhållande och är stimulerande. Allt fler människor är mer benägna att investera i digitala hälsoplattformar och fitnesspel för att förbättra sin hälsa samtidigt som de samlar prestationsbaserade belöningar.
Fitnessspel som träningsverktyg
En av de vanligaste och mest populära formerna av gamification inom fitness är just fitnessbaserade spel. Exempel på sådana spel är "Ring Fit Adventure" och "Just Dance", där spelaren måste röra på sig för att nå framgång. Dessa typer av spel använder sig av rörelse-sensorer och många gånger även VR-teknik för att skapa en upplevelse som kräver fysisk aktivitet samtidigt som det belönar användaren genom att låsa upp nya nivåer genom olika framsteg och/eller mål.
Den här typen av spel gör att träning känns mindre som träning eller som en plikt utan mer som en rolig aktivitet. Träningspass blir mer som utmaningar där varje träningspass kan leda till ett nytt mål eller en ny belöning. Det gör att spelaren motiveras att fortsätta och därmed förbättra sina prestationer.
Hälsoappar med gamification
Förutom fitnessbaserade spel kan även hälso- och träningsappar integrerats av gamification. Appar som exempelvis “My Fitness Pal” och "Nike Training Club" har gamifierat träningsupplevelsen genom att sätta upp utmaningar, dela prestationer med vänner och ge belöningar för uppnådda mål. Den här typen av digitala plattformar och appar utnyttjar sociala aspekter genom att skapa tävlingar och flera gemskapsbaserade mål. Det ger användarna en känsla av samhörighet och prestation.
Att använda den här typen av gamification gör att användarna vill fortsätta att använda appen och fortsätta tävla mot sig själv och andra, vilket i sin tur leder till ett ökat engagemang och gör träningen till en regelbunden aktivitet.
Spelande och casinospel: En alternativ väg till belöning och nöje
För dig som söker alternativa vägar för belöningar genom digitala aktiviteter, kan spelande inom andra typer av spel innebära liknande motivationsfaktorer. Många spelare söker sig till online casinon för att uppleva spänning och belöningar. Säkerställ bara att du hittar ett casino utan omsättningskrav. Detta gör att du som användare kan njuta av en säker spelupplevelse utan att vara bunden till en massa olika strikta regler och krav, vilket i sin tur ger dig en friare och roligare spelupplevelse.