Merchandise för restauranger - Skapa intryck genom ditt varumärke
I dagens samhälle är kundupplevelsen på restauranger minst lika viktig som maten i sig, och alla vet hur viktigt det är att skapa en relation till sina gäster. En strategi som på senare tid har vuxit mer och mer är att använda sig av merchandising, inte bara för att marknadsföra restaurangen, utan också för att göra restaurangens varumärke mer igenkännligt och attraktivt för gästerna. Det handlar om att göra det till mer än bara ett besök, utan det ska vara ett etablerad varumärke.
Muggar med logotyp
Vad du väljer att personalisera beror på typen av verksamhet. Men i ett café t.ex, kan det vara en bra idé att ge bort, sälja eller använda muggar med tryck. Något så enkelt som en kaffemugg med caféets logotyp eller med färger eller citat som förknippas med stället kan du skapa något som är både ett subtilt marknadsföringsverktyg och en souvenir. Ifall det är något som du säljer som folk har i dagligt bruk, kommer även din verksamhet vara mindre latent i deras hjärnor, och de kommer att komma ihåg din verksamhet mycket enklare. Kom ihåg - Muggar används dagligen vare sig det är kontor eller på arbetsplatser. Varje gång de tar en klunk kommer de att påminnas om besöket hos just din restaurang eller verksamhet.
Det förlänger upplevelsen
Det viktigaste delen av att ha merchandising kopplat till din restaurang är att det förlänger upplevelsen. Vad det innebär är att även när gästen lämnar bordet och går ut genom dörren så stannar intrycket kvar i deras huvuden mycket längre ifall de har en fysisk souvenir. Det går ju givetvis att sälja dessa souvenirer men något som kan stärka potentialen för din marknadsföring är ifall du ger bort dem till sällskap som är stammisar eller folk som inte var helt nöjda för att höja deras upplevelse. Oavsett separerar det dig från resten, och du kommer att vara en mer igenkännlig restaurang i deras minnen.
Anpassa efter verksamhetens karaktär
När du ordnar merchandisingprodukter för din verksamhet är det viktigt att tänka på vad för typ av verksamhet det är du bedriver. En fin á la carte-restaurang kanske inte samma typ av merchandise passar som för en livlig food truck eller ett familjevänligt café. Det viktigaste är att produkten speglar målgruppen, atmosfären samt den visuella identiteten. Ett trendigt café kan enkelt ha t-shirtar, kepsar eller muggar, medan en mer lyxig restaurang vill hålla sig borta från sådana saker, och kanske erbjuda vinglas eller dukar med personliga tryck, något som passar den typen av verksamhet bättre helt enkelt.
Vikten av timing
Det är också viktigt att uppmärksamma hur mycket timing har en inverkan på detta. Ifall du väljer att ge ut merchandise vid ett stort event du anordnar så kan du säkerställa att din verksamhet når ut till så många som möjligt. Du kan även koppla din merchandise till en kampanj genom sociala medier, t.ex. att man måste lägga ut något med en hashtag på sin händelse för att få en gåva eller dylikt. Det säkerställer att så många som möjligt ser just ditt varumärke, och det kommer att stödja din verksamhet något enormt.
Extra intäkter och nya möjligheter
En välplanerad merchandisingstrategi kan dessutom bidra till restaurangens intäkter. Vissa produkter kan du sälja direkt i restaurangen eller via en enkel webbshop kopplad till hemsidan. Att kunna köpa med sig en mugg, en kokbok, en kryddblandning eller en kökshandduk med restaurangens varumärke kan bli ett naturligt avslut på besöket – och en extra inkomstkälla. Det viktiga är att produkterna håller en viss kvalitet och passar in i restaurangens övergripande identitet. En rustik lantkrog kanske erbjuder handdrejade muggar från lokala keramiker, medan en trendig stadskrog satsar på minimalistiska produkter med mer ordinära massproducerade muggar.
Hållbarhetsfrågan
Något alla som bedriver verksamheter i dagens samhälle bör ha i åtanke är vad för avtryck det man gör har på samhället i stort. Detta är också viktigt att tänka på när man utvecklar sin merchandising och kommer på idéer för att undvika att man har en negativ påverkan på miljön genom sin marknadsföring.
Därför är det viktigt att tänka utifrån ett hållbart perspektiv. Många kunder uppskattar även när produkter är tillverkade med omtanke om miljön. Keramiska muggar istället för plast, tygpåsar bör vara ekologiska och ifall du ger ut bestick eller dylikt att de är i ett hållbart material som bambu eller stål. Det förmedlar att din verksamhet bryr sig, men utöver det så har det även en positiv påverkan på vår planet. Detta har en extra stor påverkan på yngre målgrupper, eftersom att de tenderar att bry sig mer om miljön och hur hållbara de verksamheter de handlar ifrån är.
Sammanfattningsvis är merchandise definitivt ett kraftfullt verktyg för restauranger kan använda för att förstärka sitt varumärke och förbättra kundupplevelsen, och bygga upp en unik identitet. Genom att erbjuda merchandise som speglar verksamheten kan du tjäna mer pengar samt skapa igenkänning för din verksamhet på samma gång.