En av 2012: års största filmsnackisar och som överlag fick fin kritik hos både publik som kritiker är Ang Lees "Life of Pi". Den belönades också med fyra Oscarstatyetter, däribland för bästa regi. Ang Lee är en favoritregissör som har gjort fantastiska filmer som "Brokeback Mountain", "The Ice Storm", "Lust, Caution" och "Crouching Tiger, Hidden Dragon". Det som jag gillar mest med Lee är att han, i sina filmer, kombinerar visuellt storslagna inslag med starka historier och han vågar röra sig mellan olika genrer som drama, thriller, äventyr och action.

"Life of Pi" handlar om en indisk pojke vid namn Pi som tillsammans med sin familj och deras zoo ska flytta från Indien till Kanada. På väg till Kanada tillsammans med alla djuren så råkar de ut för ett skeppsbrott. Fartyget sjunker och Pi är den enda överlevande på en liten livbåt tillsammans med några djur, bland annat en tiger vid namn Richard Parker.

Filmen är baserad på romanen "Life of Pi" av Yann Martel från 2001 och till filmens fördel (?) har jag inte läst boken. Det här är en visuell smällkaramell, bland det vackraste jag sett på en biograf och färgerna, miljöerna, specialeffekterna och musiken tar andan ur mig. Jag blev dock inte så berörd av historien som jag trodde att jag skulle bli. Det är en bra historia och innehåller intressanta moraliska frågeställningar. DOCK (!) blir det filosofiska i slutet för mycket och i kombination med några störiga karaktärer blir betyget "bara" en väldigt svag fyra. Klart sevärd alltså, men när det kommer till Ang Lee så brukar han göra mästerverk så på något sätt är jag ändå besviken.

Betyg: 4/5

Hyr filmen på film2home.