Vi finns i flera städer, välj en stad att utforska!

Lästips

Missa inte: Klubbhistoria på Scenkonstmuseet – som även blir klubb för en kväll

Den 28-29 januari riktar Scenkonstmuseet i Stockholm fokus mot den svenska klubbscenens tidiga historia. I samband med boksläppet av "Tillbaka till Underjorden: 80/90-talets klubbrevolution i Sverige" hålls ett evenemang och tillfällig utställning med tema klubbkultur i samarbete med författarna Anna Gavanas och Anna Öström.

– Klubbhistorien är en livsviktig del av vår samtidshistoria och den 28 januari blir den odödlig i och med två donationer till Svenskt visarkiv som offentliggörs under kvällen: rejvforskaren Elisabeth Tegners rejvarkiv och Jan Quarfordts samling av rejvflyers, säger Anna Gavanas i ett pressmeddelande.

Utöver donationen hålls även en paneldiskussion om klubbkulturens betydelse med Elisabeth Tegner, professor Lars Kaijser och Anna Björk från Svenskt Visarkiv, modererat av redaktören Olav Fumarola Unsgard.

– Under kvällen får du också chansen att själv lämna dina avtryck, minnen och berättelser till arkivet i ett vittnesrum som har installerats speciellt för kvällen. Så ladda minnet fullt med dina egna guldkorn och gå till historien, säger Anna Öström i pressmeddelandet.

Senare på kvällen den 28 januari förvandlas även museet till en klubb, som håller öppet från 18 till 03. Maria Lindén, Micke Goulos, DJ Krazy, DJ Gena, DJ Term, DJ Struck spelar under kvällen med MC Slim på micken. VJ: 10% Human Collective.

På den tillfälliga utställningen, som även visas den 29 januari, kan du ta del av backdrops från den legendariska rejvklubben Docklands, flyers, klubbkläder och mycket annat.

Läs mer om evenemanget och utställningen här, och Facebook-event hittar du här.

Tack för att du läser! Följ mig även på Instagram och Facebook, och spana in mitt andra projekt Dansmusikpodden.

(Foto av Denny Calvo, 1993)

Ny rapport föreslår pilotområde i Stockholm för att utveckla nattlivet

Nyligen släpptes rapporten Creative Footprint Stockholm. Rapporten har tagits fram på uppdrag av Stockholms stad, Fastighetsägarna och Atrium Ljungberg för att utvärdera det aktuella läget för den svenska huvudstadens nattliv.

Rapporten lyfter fram många positiva delar som till exempel kreativiteten, viljan till förändring, det världsledande engagemanget för hållbarhet och begåvade talanger. Men här listas även rad rekommendationer som staden, aktörerna och publiken behöver samverka kring.

Bland annat nämns stöd till självorganisering i nattlivet för att få med gräsrotsinitiativ och unga kreatörer samt ett "pilotområde som en experimentell bas för alternativa tillvägagångssätt för att utveckla nattlivet".

– Äntligen har vi ett gediget forskningsunderlag som på djupet studerat Stockholms kreativa nattliv. Det gläder mig att de insatser vi redan gjort för nattlivet uppskattas. Men arbetet är inte klart. De utmaningar, möjligheter och rekommendationer som rapporten beskriver ger mig ännu mer vatten på min kvarn för att driva på utvecklingen av Stockholms nattliv, säger Jonas Naddebo, kultur- och stadsmiljöborgarråd (C) i ett pressmeddelande.

Creative Footprint Stockholm dokumenterar resultaten av kvalitativ och kvantitativ forskning som genomförts under sommaren och hösten 2021. Creative Footprints analysmetodik bygger på över 5 000 datapunkter som rör Stockholms cirka 102 musik- och nattlivslokaler samt input från över 50 berörda parter som samlats in genom tre fokusgrupper och elva djupintervjuer. Rapporten finns att läsa i sin helhet här.

Återstår gör att se om staden kommer att vidta några konkreta åtgärder baserat på rekommendationerna i denna rapport. Fortsättning följer. För full transparens ska jag även meddela att jag var en av personerna som intervjuades i arbetet med att ta fram denna rapport.

Tack för att du läser! Följ mig även på Instagram och Facebook, och spana in mitt andra projekt Dansmusikpodden.

Stockholm vill locka hit klubbturister – och jag hjälper till

Jag har tidigare skrivit om Stockholms stads efterlängtade strategi för nattklubbar och livescener, som offentliggjordes den 14 maj i år. En del av denna strategi, även om det inte räknas som ett fokusområde, är att utveckla internationell marknadsföring av Stockholms nattklubbar och livescener.

För denna marknadsföring ansvarar Visit Stockholm, den officiella guiden till Stockholm för besökare, och jag kan nu med glädje berätta att jag har varit en del av denna satsning i form av skribent till denna text som finns på både svenska och engelska på stadens officiella turistsajt. Tanken med texten är att visa att Stockholm har ett brett nattliv med något för alla, men ändå lyfta fram den elektroniska klubbsfären lite extra.

Visst, Stockholm kanske inte är en klubbturist-destination i klasss med Berlin, Amsterdam eller London, men vi har mycket att vara stolta över. Och parallellt med detta fortgår ju arbetet med ovan nämnda strategi för att få Stockholm att utvecklas ännu mer som klubbstad. Steg för steg, i rätt riktning.

Som jag har sagt förut, det är kul att klubblivet tar allt mer plats och får allt mer uppmärksamhet från Stockholms stad. Och det är kul att få vara en del av detta arbete!

Följ mig även på Instagram och Facebook, och spana in mitt andra projekt Dansmusikpodden.