Vi finns i flera städer, välj en stad att utforska!

Lästips

Ny rapport föreslår pilotområde i Stockholm för att utveckla nattlivet

Nyligen släpptes rapporten Creative Footprint Stockholm. Rapporten har tagits fram på uppdrag av Stockholms stad, Fastighetsägarna och Atrium Ljungberg för att utvärdera det aktuella läget för den svenska huvudstadens nattliv.

Rapporten lyfter fram många positiva delar som till exempel kreativiteten, viljan till förändring, det världsledande engagemanget för hållbarhet och begåvade talanger. Men här listas även rad rekommendationer som staden, aktörerna och publiken behöver samverka kring.

Bland annat nämns stöd till självorganisering i nattlivet för att få med gräsrotsinitiativ och unga kreatörer samt ett "pilotområde som en experimentell bas för alternativa tillvägagångssätt för att utveckla nattlivet".

– Äntligen har vi ett gediget forskningsunderlag som på djupet studerat Stockholms kreativa nattliv. Det gläder mig att de insatser vi redan gjort för nattlivet uppskattas. Men arbetet är inte klart. De utmaningar, möjligheter och rekommendationer som rapporten beskriver ger mig ännu mer vatten på min kvarn för att driva på utvecklingen av Stockholms nattliv, säger Jonas Naddebo, kultur- och stadsmiljöborgarråd (C) i ett pressmeddelande.

Creative Footprint Stockholm dokumenterar resultaten av kvalitativ och kvantitativ forskning som genomförts under sommaren och hösten 2021. Creative Footprints analysmetodik bygger på över 5 000 datapunkter som rör Stockholms cirka 102 musik- och nattlivslokaler samt input från över 50 berörda parter som samlats in genom tre fokusgrupper och elva djupintervjuer. Rapporten finns att läsa i sin helhet här.

Återstår gör att se om staden kommer att vidta några konkreta åtgärder baserat på rekommendationerna i denna rapport. Fortsättning följer. För full transparens ska jag även meddela att jag var en av personerna som intervjuades i arbetet med att ta fram denna rapport.

Tack för att du läser! Följ mig även på Instagram och Facebook, och spana in mitt andra projekt Dansmusikpodden.

Stockholm vill locka hit klubbturister – och jag hjälper till

Jag har tidigare skrivit om Stockholms stads efterlängtade strategi för nattklubbar och livescener, som offentliggjordes den 14 maj i år. En del av denna strategi, även om det inte räknas som ett fokusområde, är att utveckla internationell marknadsföring av Stockholms nattklubbar och livescener.

För denna marknadsföring ansvarar Visit Stockholm, den officiella guiden till Stockholm för besökare, och jag kan nu med glädje berätta att jag har varit en del av denna satsning i form av skribent till denna text som finns på både svenska och engelska på stadens officiella turistsajt. Tanken med texten är att visa att Stockholm har ett brett nattliv med något för alla, men ändå lyfta fram den elektroniska klubbsfären lite extra.

Visst, Stockholm kanske inte är en klubbturist-destination i klasss med Berlin, Amsterdam eller London, men vi har mycket att vara stolta över. Och parallellt med detta fortgår ju arbetet med ovan nämnda strategi för att få Stockholm att utvecklas ännu mer som klubbstad. Steg för steg, i rätt riktning.

Som jag har sagt förut, det är kul att klubblivet tar allt mer plats och får allt mer uppmärksamhet från Stockholms stad. Och det är kul att få vara en del av detta arbete!

Följ mig även på Instagram och Facebook, och spana in mitt andra projekt Dansmusikpodden.