Nu lanseras Årets Kock Foodtruck, i samarbete med Arla och Spendrups. Foodtrucken kommer besöka Stockholm, Göteborg, Malmö och bemannas av tidigare Årets Kock-vinnare, som serverar sina tolkningar av take away-luncher och middagar. Alla måltider säljs till förmån för Bris.
– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer och låta tidigare vinnare av Årets Kock servera take away-luncher och middagar på en hög nivå men till ett förmånligt pris, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.
Foodtrucken är ett samarbete mellan Årets Kocks ägare Arla och Spendrups och kommer under Årets Kock Veckan, den 11–17 september att åka ut på turné och besöka Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla måltider säljs till förmån för Bris, för att stötta det viktiga arbete de gör.
– Genom att vi tar ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i Årets Kock, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.
I foodtrucken kommer det att finnas en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kommer att kosta 120 kronor, inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock. Rätterna kommer att säljas som take away både under lunch- och middagsservering.
Turnéschema Göteborg:
Tisdag 15 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Drottningtorget
Onsdag 16 september, Gustav Trägårdh (Årets Kock 2010) – Järntorget
Lunchservering sker 11:30–14 och middagsservering 17–20.