Enoteca Maglia satsar på restaurangbil och vespa

Enoteca Maglia satsar på restaurangbil och vespa

Carolina Baldal, Account Manager (Gothenburg), Thatsup Carolina Baldal, Account Manager (Gothenburg), Thatsup
Carolina Baldal

Krögarlivet erbjuder ömsom vin ömsom vatten och skulle kunna beskriva tillvaron för de flesta inom restaurangbranschen, både bildligt och bokstavligt. En av Göteborgs krögarprofiler Robert Maglia, ägare till Enoteca Maglia och vägg i vägg-baren Vini e Liquori, ser rådande coronapandemi som dels en utmaning dels en möjlighet till utveckling i positiv riktning. Den ambulerande Maglia-krogen är ett av Roberts ess i kockrocken.

Rådande coronapandemi sätter stor press på många branscher, däribland just krogbranschen som är en av de hårdast drabbade.

– Då gäller det att trolla med knäna, se ljusglimtarna och ta tillvara på möjligheterna, säger Robert Maglia på en solbadande uteservering utanför den egna restaurangen Enoteca Maglia.

Det är lätt att halka in i dystra profetior, svarta orosmoln och sömnlösa nätter för oss alla, och är du dessutom egenföretagare med anställda som kommit att bli en förlängning av din familj, växer oron. Talar vi om restaurangbranschen krävs det att alltid vara kreativ, synas och vara närvarande för att krogen ska hållas vid liv. På Enoteca Maglia bjuds gästerna ofta på spontana spelningar, gästspelande kockar och dryckeskunniga. Vid större evenemang, som Göteborgsvarvet eller den lokala och omottligt populära Megaloppisen i Majorna varje år, är Maglias krog ett säkert vattenhål som gjort sig känd för att bidra till god stämning och folkliv.

Våren 2020 är annorlunda på flera sätt och de stora evenemangen uteblir, gästerna placeras glesare och antalet som får vistas på den soliga terrassen är begränsat.

– Att möta mina gäster har alltid varit minst halva grejen, berättar Robert. Nu är det svårt eftersom flera av mina gäster inte kommer på grund av rådande omständigheter. Självklart saknar jag dem. För att försöka möta dem har vi valt att ta restaurangen till dem med hjälp av vår uppstripeade bil, så att de som inte kan besöka oss ändå kan få möjligheten att köpa god hantverkspasta till lunch eller för att värma lite senare till middag, säger Robert.

Kommunen har varit smidiga att ha att göra med, och med ett beviljat tillstånd på Stigbergstorget kan Enoteca Maglia erbjuda fler att köpa med sig varm mat och goda tillbehör från restaurangens bil.

Förutom Maglia-bilen står även en flakbebyggd vespa på Mariaplan utanför restaurangen och möter förbipasserande med färdigpackade lunchlådor från klockan 11 på vardagar. Robert berättar att vespan snart väntar en omlackering och därefter är det en ferarriröd liten charmör som du ska hålla utkik efter. Kanske kommer det att bli vanligare med food trucks med krognamn i fortsättningen, och inte enbart de renodlade trucksen? Roberts branschkollegor Anne och Håkan Thörnström är ytterligare Göteborgskrögare som satsat på en rullande restaurang.

– Självklart håller vi oss noga till alla riktlinjer och tar vårt ansvar på mycket stort allvar. Men det är också viktigt att blicka framåt, se det fina i tillvaron och våga ha lite kul. Vespan och bilen är en kul grej som förmodligen kommer att finnas kvar. Under låg profil och med nedbantat utbud kommer vi även fortsätta med det vi är kända för och gillar. Bland annat kommer mina vänner från bandet Awsome & Handsome hit på nationaldagen och bjuder på ösig och showig punk, berättar Robert Maglia.

Framöver tänker han att livet som restaurangägare kan komma att se annorlunda ut än vad vi normalt är vana vid. De flesta svenskar vill helst käka middag kockan 19, vilket gör att tiden för att kunna ta emot middagsgäster begränsas.

– Kanske blir det aktuellt att införa flera sittningar eller senarelägga tidpunkten för att samlas kring middagsbordet likt i södra Europa, filosoferar Robert. På så vis kan vi möta samma gästantal som innan pandemin, men utan att behöva tränga ihop dem. Vi får alla anpassa oss.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.