Lidholm's satsar på personlig shopping: ”Kör en helkväll i butiken”

Med inspiration från mormors tid på herrekipering, och Manhattans exklusiva butiker, vill Ramin Hamadani erbjuda personal shopping på ett nytt sätt i Göteborg med butiken Lidholm's Clothier.
– Jag vill att folk ska känna sig hemma här och trygga i att utforska hur just deras stil kan förhöjas med några enkla knep.

Den 1 augusti i fjol slog portarna upp för Ramin Hamadanis Lidholm’s Clothier i Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg. Tanken är att erbjuda personal shopping, fast på ett ännu mer personligt sätt.

– Jag vill visa kunderna vägen, steg för steg, till deras drömgarderob via bra bas- och nyckelplagg. Därför är de tre första tillfällena gratis.

Som kund bokar man tid i butiken och Ramin ställer frågor om behov och önskemål. Det kan handla om allt från kostym-inspiration inför nya jobbet, till att man går i giftastankar och behöver sitt livs flottaste svid.

– Se bara vad en jeansskjorta under kostymen kan göra för helhetsintrycket, säger han.

I dag erbjuds varumärken såsom Eton, Lee’s 101-kollektion, Allen Edmonds, Hemen Biarritz samt Cavaliere i butiken. Och det är genom att samla en palett av olika produkter på ett ställe som han kan skapa de ack så viktiga kontrasterna för en lyckad outfit.

– Kontraster är A och O. För mig handlar det om att vara genuin, oavsett vilken look kunden är ute efter. Jag har alltid haft ett intresse för kläder och vad de gör med en person. Redan när jag var liten körde jag med trippla raggsockor för att pappas cowboyboots skulle passa.

Vad sticker ut med Lidholm's Clothier, enligt dig?
– Kontrasterna återigen skulle jag säga, detta är ju lite som att kliva in i min personliga drömgarderob. Pratar vi om den personliga shoppingen så är tillgängligheten en annan grej. Eftersom jag bor fem minuter från butiken så kan jag snabbt komma loss och har du bara möjlighet klockan 22.30 en tisdag så kör vi på det. Tack vare att butiken ligger i ett hotell så kan jag skapa en helkväll av shoppingen, om du ska gifta dig så går det att skräddarsy svensexan, med dryck och snacks och en fotograf på plats.

Idén till en butik med personal shopping föddes när Ramin pluggade teater i New York under sommaren 2009. Lediga stunder spenderades ofta med att kika runt i butikerna på nedre Manhattan. Han såg något tidlöst där och det blev en ögonöppnare.

– Kanske kunde jag göra något liknande hemma i Göteborg, tänkte jag. Vad gäller själva namnet, Lidholm's, så kommer det från min mormor som jobbade i herrekipering på 50-talet.

Till sist, vad har du för mål?
– På kort sikt handlar det om att bli etablerad, att överleva de första åren, och där tror jag att personlig shopping är en viktig del. På längre sikt vill jag bli en gammal räv i den här branschen och fördjupa relationen mellan mig som återförsäljare, mina kunder och mina leverantörer.