Hotellkedjan Radisson Hotels har infört ett protokoll i 20 steg för att säkra sina gästers, teammedlemmars och affärspartners hälsa, trygghet och säkerhet under coronapandemin. Hotellkedjan har anpassat sin verksamhet för att möta alla behov, och på så sätt minimera risken för smittspridning, under en vistelse på bland andra Radisson Blu Scandinavia i Göteborg.
Tillsammans med Radisson Hotels har ett expertteam granskat sina befintliga procedurer för hälsa och säkerhet, och därefter tagit fram ett nytt säkerhetsprotokoll för hotellkedjan. Detta djupgående rengörings- och desinficeringsprotokoll har skapats i samarbete med SGS och är utformat för att säkerställa gästers säkerhet och sinnesfrid hela vägen från incheckning till utcheckning.
Säkerhetsprotokollets 20 punkter:
1. Fysisk distansering
Implementera åtgärder för fysisk distansering över hela hotellet.
2. Öka städning och desinficering
Utför städnings- och desinficeringsarbeten oftare över hela hotellet, med särskild uppmärksamhet på ytor som berörs ofta.
3. Luftflöde
Förbättra luftcirkulationsprocesser för att förbättra luftkvaliteten.
4. Skyddsbarriärer
Installera skyddande skärmar i receptionen.
5. Stationer med handsprit
Installera stationer med handsprit och handskar nära huvudingången och i allmänna områden.
6. Desinficera nyckelkort
Tillhandahåll rena och desinficerade nyckelkort vid incheckning.
7. Hängande skyltar
Häng upp skyltar med information om städning och desinficering på dörrarna.
8. Handspritsbehållare i fickformat
Placera en handspritsbehållare i fickformat i varje hotellrum.
9. Fjärrkontroll
Placera en ren och desinficerad tv-fjärrkontroll i en förseglad och skyddande påse.
10. Sängkläder
Tvätta alla sängkläder i hög temperatur för optimal desinficering.
11. Pool- och andra wellnessområden
Tillhandahåll handsprit och desinficerande våtservetter i våra fitness- och wellnesscenter.
12. Expressutcheckning
Tillhandahåll en rutin för expressutcheckning för att minimera kontakter med teammedlemmar.
13. Betalningsmetoder
Erbjud kontantlösa betalningsmetoder.
14. Hämtmat
Erbjud enskilt förpackade och andra alternativ för hämtmat.
15. Barer och restauranger
Placera borden i restauranger och barer på avstånd från varandra för att skapa fysisk distansering.
16. Livsmedelssäkerhet
Följ och respektera de strikta procedurerna vid all servering av mat och dryck.
17. Minibar
Lås eller avlägsna alla minibarer.
18. Teamutbildning
Förse teammedlemmar med heltäckande utbildningsprogram om hygien och förebyggande.
19. Temperaturkontroller av teammedlemmar
Administrera temperaturkontroller av teammedlemmar och leverantörer (om tillåtet eller nödvändigt enligt gällande lag).
20. Skyddsutrustning för teammedlemmar
Ge alla teammedlemmar tillgång till personlig skyddsutrustning.
Man har även infört ett nytt protokoll i tio steg för mötes- och evenemangslokalerna på alla Radisson-hotell. Dessa tio punkter är:
1. Personliga tillhörigheter
Säkerställ säker hantering av personliga tillhörigheter i särskilt avsedda områden.
2. Stationer med handsprit
Installera stationer med handsprit och handskar i allmänna områden och i mötes- och evenemangslokaler.
3. Öka städning och desinficering
Utför regelbunden städning och desinficering i alla hotellområden, med särskild uppmärksamhet på ytor som berörs ofta.
4. Luftflöde
Förbättra luftcirkulationsprocesser för att förbättra luftkvaliteten.
5. Hängande skyltar
Häng upp skyltar med information om städning och desinficering på dörrarna till varje mötesrum.
6. Desinficeringslåda
Placera en ”desinficeringslåda” för använt kontorsmateriel i mötesrummen och desinficera de olika delarna efter varje evenemang.
7. Fysisk distansering
Säkerställ fysisk distansering i mötes- och evenemangslokaler.
8. Evenemangsansvarig
Säkerställ att din evenemangsansvarige på hotellet är tillgänglig för direkt kontakt via din enhet, så att du kan få hjälp med det du behöver under evenemanget.
9. Livsmedelssäkerhet
Följ och respektera de strikta procedurerna vid all servering av mat och dryck.
10. Kaffemaskiner
Rengör och desinficera kaffemaskiner regelbundet.
Källa: Radisson Hotels