Jag skulle ljuga om jag sa att jag var en sån bloggare som inte vet någonting om trender. Jag klär mig själv inte särskilt trendmedvetet alls och ofta tycker jag att det är ointressant när jag handlar, vad som ligger rätt i tiden. Personligt mode för mig betyder inte lika med trendigt mode. Men det rycker i den modeintresserade nerven när style.com uppdateras. Jag erkänner det sällan för mig själv men innerst inne vill jag veta vad som är nytt, vem som är nästa nyhet på catwalkens smala landgång och hur de kommande säsongerna ser ut.
Vad jag dock tycker är roligast är att applicera just en trend eller en hajp i sin egen stil med betydligt billigare medel än vad modehusens varianter kostar. H&M for the win.
Minimalismen med nudetoner uppblandat med svart och vitt känns ju inte direkt nytt efter sommarens hysteri över allting hudnära i färg. Men uppblandat med en smula 90-talskänsla, udda skärningar och properhet blir det genast mer intressant.
En Gucciklänning med fokus på midjan för 850 euro eller Karen Millen med rakare former knappar som detaljer för 165 euro. Båda har hög hals och är knälånga.
Sportinfluenser kommer och går ungefär lika kontinuerligt i modevärlden som blommönstrat försvinner in och ut. För att uppdatera sportswearlooken är blockmönstrat med inslag av knalliga färger eller mjuka 90-talspasteller i annars nedtonade nyanser av grått och svart bra.
En kontrastfylld skapelse från Peter Pilotti med block av läder och ull, metallic och neon för 2,373 euro eller en skön jerseyklänning som för tankarna till träningskläder i soft blått från Louise Amstrup för 120 euro.
Mad Menhajpen har fått modevärlden att börja hylla de kvinnliga kurvorna igen och man tillåts ha såväl rumpa som höfter och byst. Det går dock att välja om man vill vara klassiskt, proper 50-talstjusig eller mer utav en sensuell, kurvkramande vamp.
Giambattista Vallis skapelse lägger fokus på axlelpartiet med draperingar men lämnar ändå mycket åt fantasin med knälång längd på kjolen och lite dekolletage, för 1,914 euro eller en kopparfärgad variant från Asos med välmarkerad midja för 38 euro.
Håller med dig om trenderna Kajsa. Det går inte att låta bli style.com såhär under modeveckorna. :D