Varför gaming tar upp en så stor del av den svenska underhållningsindustrin idag

Gaming har gått från att vara ett nischat intresse för en liten del av populationen till en global angelägenhet. Ordet gamer håller på att utvattnas helt, fler människor ägnar sig åt någon form av spelande, och Sverige har länge varit i framkanten i en industri som omfattar ett allt bredare spektrum av nöjen. Vad har gjort att gaming blivit en så central del av underhållningsvärlden?

Den teknologiska utvecklingen
Enligt en rapport från SEB uppgick den totala omsättningen av den svenska spelindustrin till 25 miljarder kronor, vilket ungefär är lika mycket som Sveriges export av järnmalm. På en global nivå tar gaming upp mer än hälften av hela underhållningsbranschen, och svenska spelutvecklare har en historik av starka bidrag till industrin, som Minecraft och Candy Krush för att nämna några. Gamingens framfart kan bland annat förklaras med den teknologiska utvecklingen – en utveckling som Sverige varit en viktig del av. Gamingindustrin har ridit på den vågen, och själv drivit på utvecklingen av till exempel grafikkort och processorer, vilket har lett till branschens snabba tillväxt.

Ett interaktivt nöje
En annan förklaring till att gaming har fått en så viktig roll i underhållningsbranschen är att det kräver ett visst engagemang av spelaren, att denne själv applicerar sig och blir en del av underhållningen. Det gäller både kompetitiv gaming och tidsfördriv på mobilen, och även inom iGaming, där spelens interaktivitet är av stor vikt för spelare på jakt efter bästa online casino. Idag är det inte ovanligt att dessa plattformar till och med erbjuder liveupplevelser med faktiska människor som croupierer och dealers, i stället för en dator. Och många stora aktörer inom den blomstrande iGaming-världen har rötter i just Sverige.

Det ligger i onlinespelandets natur att inkludera användaren, och med de nya teknologiska förutsättningarna blir det ännu mer utbrett. Så mycket att linjen mellan spel och film har börjat blurras ut, och många av dagens TV- och datorspel utspelas som en långfilm, där spelaren har möjlighet att påverka handlingen genom att ta beslut som styr spelet i särskilda riktningar. Och på andra sidan har plattformar som streamar filmer och serier börjat producera mer interaktiva serier där tittaren till exempel kan ges dialogval.

Fler möjligheter för spelare
En annan betydande faktor för gamingens utbredning i underhållningsvärlden är variationen av användningsområden. Det handlar inte längre bara om att någon tillverkar spelet, och någon konsumerar produkten. Gaming har blivit mer komplext än så, och det finns flera roller man kan ha som spelare.

Streaming
En populär användning av spel, i både Sverige och globalt, är streaming – vem som helst med en kamera och en dator kan sätta i gång en livestream inför åskådare över hela världen, vilket har gjort att fler plattformar skapas för att erbjuda den tjänsten. Streamers blir också fler, och då det hela tiden skapas nya spel och nya genrer blir utbudet av streams större. De agerar inte bara som underhållning och social aktivitet, utan också som ett sätt att lära sig, för de som ägnar sig åt gaming på professionell nivå.

E-sport
E-sporter har nämligen blivit en accepterad sport, och har visat sig vara väldigt attraktivt ur ett tävlingsperspektiv. Den så kallade skillcapen – den maximala färdighetsnivån som är fysiskt möjlig att uppnå – är skyhög i många spel, och bidrar till högre konkurrens i tävlingar, och bättre möjligheter att spela professionellt. Sverige har inte bara flera av de mer framstående professionella e-sportarna, många evenemang inom e-sport anordnas i landet, och dessa främjar både gamingindustrin i Sverige, och underhållningsvärlden över lag.

Information om platser i din närhet som erbjuder gaming, spel och e-sport hittar du här.

Hur gaming har vuxit till att bli en viktig del av den svenska underhållningsbranschen:

  • Kopplingen till 2000-talets snabba teknologiska utveckling
  • Det interaktiva elementet
  • De varierade användningsområdena