Inredningsmässan Formex har 60-årsjubileum under 2020, vilket firas med en inspirationsutställning under mässan i januari. Utställningen utformas av trendbyrån Carlin.
Formex startades år 1960 och är den största möteplatsen för nordisk inredningsdesign. Mässan anordnas två gånger per år, med ungefär 800 nationella och internationella utställare från inrednings- och presentbranschen. I augusti 2020 firar Formex 60-årsjubileum, men redan under mässan den 14-17 januari smygstartas firandet med en inspirationsutställning. Utställningen "Retail Hub" är skapad enbart för Formex och handlar om förhållandet mellan fysisk och digital handel.
– Formex grundades 1960 under en tid då återförsäljare köpte in varor en gång per år och slutkonsumenten handlade via fysiska butiker. I takt med att köpbeteendet förändrats, både för återförsäljare som för oss privatpersoner, har också Formex utvecklats. Under 2020 kommer vi fira våra 60 år som Nordens främsta mötesplats för designbranschen genom att ta ett krafttag om mässan för att fortsätta skapa värden för både utställare och besökare över tid, säger Christina Olsson, projektchef på Formex.
Utställningen kommer, tillsammans med en ny butik, att byggas på mässans entrétorg och är tänkt att bli en plats där människor, objekt och idéer kan mötas.