Den globala kampanjen Movember, som uppmuntrar män över hela världen att sätta ett ansikte på mäns hälsa, kommer äntligen till Sverige. Ishockey-stjärnor som Johan Davidsson och Calle Järnkrok, sociala medier-gurun Joakim Jardenberg, VICE Creative Director, Nicke Bergström, skådespelaren David Dencik och handbollsspelaren Kim Andersson är bara några av de som kommer att odla en mustasch och sätta sitt ansikte på kampanjen. De uppmuntrar samtidigt alla svenska män att odla en mustasch i november. Kampanjen börjar den 1 november med en offentlig barbering i Stockholm dit alla är välkomna.
På torsdag den 1 november klockan 18-21 kan du komma förbi och bli redo för Movember hos den berömda barberen Big T, som i support till kampanjen och tillsammans med Gillette bjuder in alla män till en gratis barbering i Bergs Salong på Kungstensgatan 35. Barberingen är gratis, och med sig hem får man, förutom ett renrakat ansikte, också tips och inspiration till grooming och styling av sin MO.
Shave down events är en helt central del av Movember-kampanjen, och bara i Sverige finns det shave downs på sex olika ställen i år, däribland på Hovet, var sju spelare från AIK låter sig renrakas för att sedan låta mustaschen växa i resten av november. Studerande från Lunds Universitet i Sydsverige har också arrangerat ett shave down, till vilken över 70 studerande än så länge har anmält sig.
Om Movember
I Sverige får 10 000 män årligen diagnosen prostatacancer. Via Movember kan nu alla bidra till att samla in pengar för prostatacancerforskning samt öka medvetenheten kring mäns hälsa.
Australien, USA, Storbritannien, Norge och Danmark är exempel på länder som under de senaste åren har stöttat den globala Movember-kampanjen, som hade sin begynnelse 2003 i Australien. Fyra vänners interna utmaning har vuxit till att bli en av världens största hälsokampanjer. Movember, en sammansättning av australienska slangordet för Moustache, "Mo" och november, använder Mo´s för att uppmärksamma mäns hälsa och samla in pengar till kampen mot prostatacancer.
Med Movember ansluter sig nu äntligen Sverige till detta internationella fenomen. Förra året deltog mer än 850 000 människor världen över - och kampanjen samlade in €92 miljoner. Reglerna är enkla: Skapa en profil på se.movember.com, starta slätrakad den 1 november, odla en Mo under hela månaden och få din familj och vänner att donera pengar för din insats, din Mo. Pengarna går till globala forskningsinsatser inom prostatacancer - den vanligaste formen av cancer bland svenska män.
"Den grundläggande tanken bakom Movember är att använda Mo´s för att påverka mäns attityder och handlingar i förhållande till sin egen hälsa. Genom att odla en Mo under november månad, bidrar du till att män i Sverige och resten av världen går oftare till läkaren och till att säkra internationell forskning så att en mer precis diagnos kan ställas tidigare och då ge möjlighet till bättre, framtida behandling av sjukdomen", säger Movembers officiella talesman och Mo Bro i Sverige, Tom Rickard.