Det franska däckföretaget Michelin är inte bara kända för sina däck, utan förknippas ofta med sin välrenommerade Guide Michelin som varje år utser världens bästa restauranger. Nu utökar de guiden med hotell och lanserar samtidigt Michelinnyckeln.
Under fyra år har Michelin Guide-teamen valt ut fler än 5000 hotell i 120 länder. Precis som för restauranger vill de självständigt rekommendera hotell som utgör verkliga resmål och som utmärker sig genom sin arkitektur, professionalitet och en tydlig personlighet. Urvalet baseras på fem kriterier:
1. En destination i sin egen rätt, hotellet bidrar till den lokala upplevelsen.
2. Spetskompetens inom inredning och arkitektur.
3. Individualitet, reflekterande personlighet och autenticitet.
4. Kvalitet och konsekvens i service, komfort och underhåll.
5. Överensstämmelse mellan upplevelse och pris.
– Michelinnyckeln är en tydlig, pålitlig indikation för resenärer. Precis som Michelinstjärnan särskiljer de restauranger som är på toppen av sin konst, uppmärksammar Michelinnyckeln de mest exceptionella hotellen i hela världen. Det är också ett erkännande av teamarbetet av engagerade entusiastiska gästfrihetsproffs, säger Gwendal Poullennec, internationell chef för Guide Michelin, i ett pressmeddelande.
Vilka hotell som belönas med nyckeln avslöjas under 2024.