En balettfilm var sannolikt det sista man väntade sig från Darren Aronofsky som tidigare regisserat drogeposet Requiem for a dream och den smutsiga wrestlinghistorien The Wrestler. Men så fort biografmörkret lägger sig finns det ingenting som kan kännas mer naturligt, Aronofskys skildring av en ballerinas uppgång och fall är mer en skildrig av psykiskt förfall än ett estetiskt porträtt av en dansös.
Natalie Portman gör sin hittills mest krävande och komplexa roll när hon gestaltar Nina, en ung balettdansös som gör allt för att bryta sig loss från sin kropps begränsningar och nå det perfekta uttryck som balletten utgör i sin absolut renaste form. När hon får huvudrollen i en uppsättning av Tjajkovskijs Svansjön får hon också chansen att uppnå perfektionen, men priset hon tvingas betala är högre än något annat. Aronofskys täta och närgångna regi tar oss djupt in i ballerinans psyke och med magisk realism skildras den mentala förvandlingen närmast fysiskt, varken Aronofsky eller Portman har någonsin varit bättre.
Black Swan har premiär fredagen den 4 mars.