Nya snusbutiker i Stockholm – kan de konkurrera med nätbutikerna?

Nya snusbutiker i Stockholm – kan de konkurrera med nätbutikerna?

Vitt snus blir bara mer och mer populärt. Och i kölvattnet har det dykt upp nya nischbutiker i Stockholm. De är inte som de gamla vanliga tobaksaffärerna – det här är butiker med tydligt fokus, stort utbud och profilservice. Men det är fortfarande nätbutikerna som har övertaget om man vill köpa snus så billigt som möjligt.

Nya snusbutiker i Stockholm

De senaste åren har snusande stockholmsborna fått nya alternativ vad gäller fysiska butiker att handla snus i. På Tjärhovsgatan på Södermalm öppnade till exempel Snusstocken 2020, med ett stort sortiment av både brunt och vitt snus.

På andra sidan stan, mitt i city vid Hötorget, ligger Nikoteket – en butik som öppnade 2023 och som snabbt blivit känd för sin premiumkänsla och ett ovanligt brett utbud. Snuset exponeras som om det vore designprodukter, och sortimentet innehåller flera hundra olika varianter.

Båda butikerna visar hur snusförsäljningen kunnat lyftas till en helt ny nivå, både visuellt och kundmässigt. Men när det handlar om prisbilden är det svårt, även för dessa nischade satsningar, att matcha e-handeln.

Nätbutiker har lägre fasta kostnader

En av de främsta anledningarna till att det oftast är billigast att köpa vitt snus online handlar om kostnadsstruktur. För att driva en fysisk butik i centrala Stockholm måste man betala höga hyror, särskilt för lägen som Hötorget eller Södermalm där det är populärt att driva specialbutik.

Utöver hyran tillkommer el, underhåll av lokalerna, säkerhetssystem och andra löpande utgifter som snabbt blir till stora belopp varje månad. Dessutom ger behovet av personal på plats under butikens öppettider höga kostnader för löner och arbetsgivaravgifter. Därtill kommer inredning och skyltning, som behöver uppdateras löpande.

En nätbutik däremot klarar sig ofta med ett lager, ett mindre kontor och ett par anställda som hanterar kundtjänst och orderplock digitalt. Det är alltså framförallt den skillnaden som gör att näthandeln kan hålla betydligt lägre priser och ändå vara lönsam.

Skillnader i lager och logistik

Ett annat skäl till att det är billigare att driva nätbutik handlar om logistik och lagerhantering. Till skillnad från fysiska butiker, som måste ha varor för kunderna i sin butikslokal, arbetar nätbolagen med ett eller ett par centrallager. Det betyder att de kan köpa in större volymer, som förvaras kostnadseffektivt och distribueras direkt därifrån. Det håller både kapitalkostnader och svinn nere.

Frakten blir dessutom enklare och billigare att planera när varorna skickas ut från en enda plats. Det här är ett upplägg som är svårt att konkurrera med för fysiska butiker, som ofta har begränsat förvaringsutrymme och behöver fylla på med varor mycket oftare och i mindre kvantiteter.

Konkurrensen på nätet

För den som är kund är det både snabbt och enkelt att jämföra priser på nätet. Det innebär att konkurrensen mellan nätbutikerna är stenhård. Med bara några få klick kan man se exakt vad en dosa snus kostar hos olika återförsäljare. Det betyder att e-handlarna sällan har råd att lägga på några särskilt höga vinstmarginaler. Om ett pris sticker ut negativt märks det direkt. 

Det här är en helt annan verklighet än den som gäller för fysiska butiker, där kunderna ofta nöjer sig med det som finns att tillgå, utan att veta om att det kanske finns ett bättre pris bara ett kvarter bort.

Det är inte ovanligt att priser på mat skiljer sig med flera tiotals procent mellan fysiska butiker och nätbaserade alternativ – trots att produkterna är exakt samma. Samma logik gäller för snus. När transparensen är stor, pressas priserna ner. I praktiken är det alltså en prismedvetenhet hos kunderna som tvingar fram fördelaktiga villkor på nätet.

Tidsbesparing och färre impulsköp

En stor fördel med att handla snus på nätet är att det är mycket enklare att planera sina inköp. Man kan absolut köpa snus på stan när behovet plötsligt tränger på, men det är lätt hänt att det blir impulsköp eller dyrare än man tänkt sig. Om man istället är lite förutseende och tar sig tid så kan man i lugn och ro gå igenom det sortiment som finns på nätet.

I ett examensarbete från Lunds universitet beskrivs det att digitala köpbeslut ofta är mer genomtänkta och prisdrivna än de som tas i butiksmiljö, där skyltning och exponering påverkar. Det handlar alltså inte bara om att man sparar pengar tack vare lägre priser – man undviker också de extra inköp som ofta görs i fysiska butiker. Tidsvinsten ska inte heller underskattas – ett köp online tar minuter, utan behov av transport eller att stå i kö.

Butikerna på stan har ändå sina fördelar

Även om det oftast är billigast att köpa snus på e-handelssajter så finns det ändå saker som de fysiska butikerna gör riktigt bra. I nischbutiker som fokuserar på snus är det enklare att få vägledning – det är bra för den som vill ha mer än bara ett snabbt köp. Det handlar alltså inte bara om ett inköp, utan om en upplevelse – doften, inredningen, servicen.

Att snabbt kunna köpa en dosa när behovet uppstår är också något som uppskattas av många. Och för nyfikna konsumenter kan de fysiska butikerna fungera som ett ställe där man testar nya märken eller smaker innan man beställer hem större mängder från nätet. Trots de här fördelaren är det dock sällan som de kan konkurrera med nätbutikernas prissättning och utbud.q

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.