Operakällaren samlar in 4,2 miljoner till UNICEF

Operakällaren samlar in 4,2 miljoner till UNICEF

Operakällaren Trophy samlade i år in 4,2 miljoner kr till förmån för UNICEFs vattenprojekt i Somalia. Den årliga välgörenhetsgolfen arrangerades med tillhörande auktion och seminarier för åttonde året i rad, denna gång med talare som bland andra Hans Rosling, Jason "Timbuktu" Diakité och Ashok Khosla. Totalt har Operakällaren Trophy till förmån för UNICEF bidragit med 17 miljoner kr till vattenprojektet i Östafrika.

Operakällaren Trophy till förmån för UNICEF gästades i år av såväl privatpersoner som nöjes-, sport- och finansprofiler, som alla ville bidra till UNICEFs arbete i Somalia.

- Det känns fantastiskt att kunna stödja UNICEF och att slå insamlingsrekordet från förra året. För mig är det en unik möjlighet såväl som skyldighet att kunna göra en insats. Vi måste alla göra något för att bidra, säger Abbe Ibrahim, VD för Operakällaren och initiativtagare till Operakällaren Trophy.

Pengarna går oavkortat till UNICEFs projekt i Somalia där knappt en tredjedel av invånarna har tillgång till rent vatten. Även på platser där det finns vatten är kvaliteten ofta dålig på grund av att vattensystem, brunnar och källor är gamla och vanskötta. Inbördeskrig och den nu pågående konflikten i landet har dessutom medfört att många vattenstationer förstörts.

- Vi behöver eldsjälar som Abbe Ibrahim som tar initiativ till att samla in pengar till barn i världen och samtidigt bidrar till att öka medvetenheten i en bred målgrupp. Vi hoppas att han med sin förmåga att mobilisera goda krafter och skapa resultat kommer att inspirera andra till liknande aktiviteter, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare UNICEF Sverige.


Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.