Pressbild Pressbild

Reklamskyltar i tunnelbanan ska rädda klubbdöden

Alvina Lundvall, Thatsup
Alvina Lundvall

Från slutet av oktober kommer 300 digitala reklamskyltar i Stockholms kollektivtrafik att agera guider till livespelningar som sker i närheten. Syftet är att hjälpa artister nå ut med sin musik och rädda Stockholms klubbdöd.

Under de senaste åren har en mängd klassiska klubbar och konsertlokaler tvingats stänga ner vilket väckt starka känslor hos allmänheten. Många menar att detta dels påverkar stadens attraktionskraft, nöjesutbud och mångfald negativt samtidigt som det minskar antalet scener där nya artister och musiker kan ta plats.

Som en motreaktion lanseras nu initiativet Stockholm Underground av Clear Channel som vill inspirera till ett fortsatt levande musik- och nöjesliv i Stockholm med hjälp av guider på digitala reklamskyltar. Från och med den 23 oktober till 10 november kommer guiderna vara aktiverade på alla reklamskyltar i Stockholms tunnelbanenät samt i ett antal busskurer. Skyltarna kommer i realtid visa vägen till närmaste spelning

– Vi är en naturlig del av stadsrummet och har både en vilja och ett ansvar att bidra till städers dynamik. Eftersom vi enbart i tunnelbanan når en miljon människor varje dag har vi en unik möjlighet att använda vår teknik och infrastruktur för att hitta nya sätt att interagera med stockholmarna – i detta fall med att hjälpa dem hitta sin nya favoritartist”, säger Henriette Zeuchner, VD på Clear Channel Scandinavia.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.