Från slutet av oktober kommer 300 digitala reklamskyltar i Stockholms kollektivtrafik att agera guider till livespelningar som sker i närheten. Syftet är att hjälpa artister nå ut med sin musik och rädda Stockholms klubbdöd.
Under de senaste åren har en mängd klassiska klubbar och konsertlokaler tvingats stänga ner vilket väckt starka känslor hos allmänheten. Många menar att detta dels påverkar stadens attraktionskraft, nöjesutbud och mångfald negativt samtidigt som det minskar antalet scener där nya artister och musiker kan ta plats.
Som en motreaktion lanseras nu initiativet Stockholm Underground av Clear Channel som vill inspirera till ett fortsatt levande musik- och nöjesliv i Stockholm med hjälp av guider på digitala reklamskyltar. Från och med den 23 oktober till 10 november kommer guiderna vara aktiverade på alla reklamskyltar i Stockholms tunnelbanenät samt i ett antal busskurer. Skyltarna kommer i realtid visa vägen till närmaste spelning
– Vi är en naturlig del av stadsrummet och har både en vilja och ett ansvar att bidra till städers dynamik. Eftersom vi enbart i tunnelbanan når en miljon människor varje dag har vi en unik möjlighet att använda vår teknik och infrastruktur för att hitta nya sätt att interagera med stockholmarna – i detta fall med att hjälpa dem hitta sin nya favoritartist”, säger Henriette Zeuchner, VD på Clear Channel Scandinavia.