Runt Stureplan odlas det mustasch som aldrig förr. Syftet med trenden är att samla in pengar till cancerforskningen, och bakom den håriga kampanjen står Stureplansmustaschen som tagit över Cancerfondens insamling.
Många av oss drabbas eller ser nära och kära drabbas av cancer. När Cancerfondens mustaschkampanj avslutades härom året bildades därför Stureplansmustaschen av ett sammansvetsat gäng inom Stureplans krogbransch som ville föra mustaschtraditionen vidare. Medlemmarna skapade en egen profil på Cancerfondens hemsida, och redan förra året lyckades de samla in drygt 17 000 kr i kampen mot cancer.
- Vi har inte gjort så mycket mer än att låta mustaschen växa, skänka pengar och promota på Facebook och andra sociala medier, säger Johan Stangenberg som är bartender och medlem i Stureplansmustaschen.
I år tar de steget längre och börjar sprida budskapet på egna tröjor. Klädmärket Fast Freddie Fabrication och screentryckeriet SWAGG Screen & Textil har redan hakat på som sponsorer, och budskapet är tydligt: "Fuck cancer". Tröjorna kommer bland annat att säljas på olika krogar runt Stureplan, och hela vinsten går till kampanjens insamling.
Nu är tanken att få in ännu mer pengar genom att låta olika krogar tävla mot varandra och tagga sina mustaschbilder på hemsidan. Sista söndagen i november utses bästa mustaschen, och förhoppningen inför middagen är att få rakbladsmärket Gillette som sponsor. Vinnarlaget kan i så fall se fram emot fina rakprylar som kan komma väl till pass när mustaschen har gjort sitt.