Exakt tio har gått sedan Thatsup, dåvarande nöjesbloggen WhatsupSthlm, startades i Stockholm. I slutet av sommaren 2018 firades det ordentligt med ett fullsmockat jubileumsgalej på Poké Burger vid Norrmälarstrand. Ballonger, poké bowls och drinkar var ett givet faktum.
Det var idén om en lättillgänglig cityguide som fick Thatsups VD Adam Linders att tillsammans med vännerna Richard Stiller och Fredrik Jungstedt starta WhatsupSthlm 2008. Ett utmärkt sätt att förse lokalbor med matnyttiga tips - och samtidigt slippa plugga. Innehållet fylldes snabbt med restaurangtips, nöjesartiklar och, såklart, inspirerande guider för hungriga och nöjeslystna läsare.
Då hade sajten strax över 10 000 unika besökare per månad och en anställd (Adam Linders själv). Sju år senare nylanserades WhatsupSthlm i sin nuvarande kostym - som Thatsup - och året därpå, 2016, utnämndes Thatsup för första gången till Årets Livsstilssajt.
Idag kan Thatsup titulera sig Sveriges största krog- och nöjesguide, med runt en halv miljon unika besökare och en ständigt växande community med användare som recenserar ställen och bidrar med egna tips (psst... för de mest hängivna användarna arrangeras återkommande Thatsupevents). Teamet består av 13 anställda och ytterligare ett antal frilansare.
Firade med fest
Den 31 augusti var det dags för tioårsjubileet som firades på Poké Burgers pråm på Kungsholmen. Långt över hundra personer slöt upp på däck för att under eftermiddagen och kvällen mingla runt med smarriga varianter av poké bowls i den ena handen och en läskande drink från Passoa i den andra. Ingen missade nog heller fotoautomaten, som fullkomligt manglade ur sig spexiga bilder på glada gäster under kvällens gång.
På däck illustrerades även Thatsups tidslinje med hjälp av bilder och text som prydde stora korktavlor. Där kunde man följa företagets resa från ungt startupbolag, med en begagnad Playstation som en helt rimlig jobbkompensation, till dagens lite mognare sajt med stora planer på utlandslansering. En spännande resa som bara har börjat...