Virtual reality är ett nöje under snabb utveckling. Mitt i Stockholm hittas WITS VR, en av landets mest avancerade VR-studios där vem som helst kan testa verklighetstrogna och nervpirrande upplevelser. Vad sägs om att stå på toppen av ett berg, dyka ner på havets botten eller slåss mot blodtörstiga zombies, på "riktigt"?
- Att spela VR är en helt ny dimension av upplevelse, man tror verkligen att man är där. Allt är möjligt, säger Johan Svahn, VD på WITS VR.
Studion på Bryggargatan påminner snarare om ett mysigt vardagsrum än en avancerad VR-studio, och hit hittar inte bara inbitna spelfantaster. Istället är utbudet till för att passa allt från kompisgäng till företag, möhippor och svensexor. Bland annat kan man utmana sin egen höjdskräck.
- Vi har olika typer av upplevelser, så det finnas något för alla. Vår mest populära upplevelse är faktiskt ”plankan”, där man åker 40 våningar upp i en virtuell hiss och kliver ut på en planka. Det brukar vara mycket uppskattat av de som tittar på, berättar Johan.
Tekniken är helt trådlös och låter deltagarna röra sig fritt i den datorgenererade världen, en person åt gången. Allt upplevs genom VR-glasögon samtidigt som resten av sällskapet kan följa händelseförloppet på en stor skärm. Studion ligger i framkant och sitter på utrustning som de är ensamma om i Stockholm.
- Utvecklingen av VR går jättefort nu. Vi använder den senaste tekniken och vi håller oss ständigt uppdaterade. Redan nästa månad kommer vårt senaste inköp, ett VR-tillbehör som kommer öka inlevelsen ännu mer.
Inom ett par år tror Johan att VR kommer att bli mycket vanligare, inte bara inom underhållning utan även inom områden som exempelvis shopping och husvisningar.
- VR är fortfarande i sin linda, men det finns en mängd olika områden i samhället där VR kommer göra stor nytta i framtiden. Vi på WITS verkar inom två områden: underhållning, för att VR-upplevelserna är så himla häftiga, samt utveckling av VR-simulatorer för utbildning i farliga och komplexa arbetsmiljöer.
Hur kommer VR som aktivitet att se ut om fem år?
- Om fem år kommer det vara svårt att skilja på vad som är verkligt och vad som är datorgrafik. Utrustningen kommer också att bli lättare, smidigare och lättillgänglig, vilket öppnar för nya möjligheter att utöva riktig VR både hemma och ute i spelhallar.
På hemsidan kan man se vilka upplevelser som erbjuds på WITS VR för tillfället.
Mer information: WITS VR