Whatsup? Thatsup!

Whatsup? Thatsup!

Jag har aldrig skrivit en ledare tidigare. Men nu finns det så många frågor, så mycket att berätta. Därför vill jag vara helt ärlig mot er - läsare, kunder och vänner - och berätta om hur vi kom hit och vart vi är på väg framöver.

Jag hade nyss tagit studenten när jag startade Whatsup för sju år sedan i början av 2008 med min vän Richard S., som inte varit dagligt operativ sedan starten men som fortfarnade är med i företaget. Det fanns ingen bra sida där man kan se vad som händer på stan. Utan varken pengar eller erfarenhet bestämde vi oss för att lansera WhatsupSthlm.se. Vi fick en offert från en bekant på 32 000 kr för hela sajten. Jag minns beloppet väl, eftersom att jag var chockad, men förstår idag att det var alldeles för billigt. Det slutade med att en annan vän, Fredrik J., gjorde jobbet mot en andel i företaget.

Slutresultatet var inte jättebra direkt, men vi lyckades ändå skapa något som folk uppskattade. Vi hankade oss fram och efter något år fick vi in vår första kund, T/BAR (som är kund än idag). Därefter rullade det på, sakta men säkert framåt. Efter två år fick alla (jag, en konsult inom sälj och några frilansare) involverade ersättning för sina insatser och vi hade äntligen ett någorlunda fungerade företag.

De senaste åren har vi känt en strävan av att förnya oss. Whatsup har haft en fantastisk utveckling den senaste tiden; läsarna har växt lika mycket under de senaste två åren som under de första fem tillsammans. Men internet utvecklas snabbt och vårt mål är att ligga i framkant av den utvecklingen. Därför nylanserar vi nu sajten, under helt andra förutsättningar, som "Thatsup".

För oss har det alltid handlat om att ge er stans bästa ställen, ”stans guldkorn” som vi gillar att kalla dem. Och det ska vi fortsätta att göra. Men det ska bli en enklare, bättre och trevligare upplevelse.

Det är fortfarande samma personer som står bakom företaget. Jag vet att jag pratar för hela gänget när jag säger att vi älskar att jobba med detta och kommer fortsätta att göra det i många år framöver.

Vissa säger ”Thatsup... Kan man verkligen säga så?” eller ”Men Whatsup är ju ett grymt namn!”. När vi hör det brukar vi säga att när vi startade Whatsup undrade vi vad som händer i stan – ”Whatsup?”, nu vet vi – ”Thatsup!”. Vi vill bygga ett starkare varumärke helt enkelt, som inte förväxlas med något annat uttryck eller namn. Antingen vet man vad Thatsup är, eller så vet man det inte. Som Spotify, Skype och Klarna. Att frasen faktiskt går att härleda till vad vi gör är bara en bonus.

Från och med nu kommer vi också låta er användare ge era tips på stans guldkorn. Gå in och recensera era favoritställen så andra också kan upptäcka dem. Eller skapa en lista med det bästa inom ett visst ämne – vi förväntar oss att se minst ett hundratal hamburgerlistor innan året är över! Tänk också på att ”gilla” andras bidrag, eftersom uppskattning är en stor drivkraft till att vilja hjälpa sin omgivning.

Det största problemet när det gäller recensioner på nätet är trovärdigheten. Det är svårt att veta när det är en konkurrent som sågar eller ägaren själv som hyllar. Därför kommer vi att jobba hårt med att filtrera bort oärliga recensioner och lyfta fram trovärdiga. Man kommer som recensent få bygga upp sin trovärdighet. Ju mer man aktiverar sig och ju högre kvalitet man bidrar med, desto trovärdigare kommer ens användare att framstå.

Thatsup är någonting nytt. Det finns sajter där innehållet styrs av användarna och det finns redaktionella motsvarigheter, men det finns ännu ingen som kombinerar båda på ett bra sätt.

Vi har inte behövt ta hänsyn till några gamla omoderna system, utan har kunnat fokusera på att skapa den absolut bästa sajten för er som användare. Det har tagit nästan två år av blod, svett och tårar, men också skratt och hela tiden känslan av att vi har skapat någonting riktigt bra. Nu har vi äntligen lanserat. Och denna lansering markerar inte Thatsups final, tvärt om. Det är nu vi vill, tillsammans med er, optimera sidan för att den ska bli så bra som möjligt.

Nu ska vi jobba stenhårt mot vår vision; att vara den bästa sajten för att hitta stans guldkorn. Vi hoppas att ni vill vara med!

Adam Linders ("Adam L.")
Grundare & VD

PS. Kolla gärna vår "FAQ och kommande förbättringar" om ni har några funderingar.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.