Till Lilla Kina går du en regnig tisdagskväll när du ska träffa en gammal kollega. Om det är något jag gillar på restauranger är det autentiska menyer, ibland går det inte att förstå de och det är ibland bara bra. Tsingtao, den klassiska kinesiska ölen, den beställer jag. Resten av middagen får den trevliga servitören bestämma. Det är alltid bäst så. Den enda frågan jag får är om jag gillar starkt? Vi börjar med mjuka men ändå kompakta räkdumplings som man får med en syrlig sojasås. Fortsätter sedan med kvällens vinnare, en fisk-&kål gryta som smakar helt fantastiskt!!! Jag vill ha så mycket konsistenser som möjligt och det får jag. Fisken är mjuk, kålen och böngroddarna är krispiga och chilin gör ibland att tårarna rinner men det är det värt. Flera gånger sitter mitt sällskap och jag och beundrar denna gryta!! Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den rätten hette - du får testa dig fram! Vi äter också en krispig fläsk med kinesiska pannkakor, god men jag provar hellre något annat nästa gång. Nästa gång är redan planerad - jag tänker en tidig söndagskväll i höst! Prova du med!
Till Lilla Kina går du en regnig tisdagskväll när du ska träffa en gammal kollega. Om det är något jag gillar på restauranger är det autentiska menyer, ibland går det inte att förstå de och det är ibland bara bra. Tsingtao, den klassis...
Restaurangen är liten och inte direkt mysig MEN maten är riktigt bra! Vill jag ha autentisk kinesiskt är det helt klart hit jag går. Jag har aldrig beställt mat så jag kan inte uttala mig gällande leveranser som jag kan läsa nedan varit ett problem. Däremot så hade jag bokat bord för mig och min mamma. När vi kom dit var det fullt och de blev ganska förvånade över att jag stod där i dörren och sa att jag hade en bokning. När de sedan kikade på sin lista och såg att jag hade rätt flyttade de på ett par som ännu inte beställt. Med detta i åtanke kan jag absolut hålla med om att de inte är så strukturerade. Oavsett kommer jag absolut tillbaka. Tyvärr har jag inte så mycket bilder på maten men min absoluta favorit är broccolin som i alla fall kom med.
Restaurangen är liten och inte direkt mysig MEN maten är riktigt bra! Vill jag ha autentisk kinesiskt är det helt klart hit jag går. Jag har aldrig beställt mat så jag kan inte uttala mig gällande leveranser som jag kan läsa nedan varit ett problem. Där...
Vi var ett sällskap på 7 personer som hade förbeställt och förbetalat matleverans på 8 rätter till en adress i närförort, ca 5 km från restaurangen. Vi ville fira en väns födelsedag med god kinesisk mat.
Maten skulle anlända kl 12.30. Efter en kvarts försening utan kommunikation ringer vi chauffören som snäser åt oss att en av rätterna tog “längre tid än väntat” men att han är på väg. När vi ringer en kvart senare klagar han på att det är trafikstockning och att han kommer om en kvart. En kvart går, vi ringer upp och då fräser han att han är tio minuter bort och att vi ska sluta ringa och störa honom (!!). Ytterligare tio minuter senare (vid detta laget är vi rätt hungriga och irriterade på chaufförens otroligt otrevliga ton) ringer vi igen och frågar rakt ut om det är så att han har prioriterat andra leveranser före oss, vilket han medger.
Det har alltså inte handlat om några trafikstockningar eller att rätterna tog längre tid än väntat, och när vi påpekar det skäller han ut oss, säger att han inte är ansvarig för något och att vi ska ringa restaurangen om vi har något att säga. Restaurangen svarar först inte på första ringningen, vid andra ringningen kopplas telefonen till chauffören vars hälsningsfras är “sluta ringa mig för fan vad vill ni hur har ni fått tag på mitt privata nummer”. När vi säger att det blev vidarekopplat från restaurangens telefonnummer så lägger han på. När han till slut kommer fram nästan en och en halv timme sent skäller han ut oss igen, levererar maten och åker.
När vi till slut får tag på restaurangägaren och berättar om den exempellöst dåliga leveransen och chaufförens ton får vi höra att det inte finns något att göra och att vi borde vara tacksamma då leverans ingick i priset. När vi påpekar att om man säger en leveranstid bör man a) försöka hålla den eller b) meddela oss om förseningar på ett sanningsenligt sätt, erbjuder de motvilligt 10% rabatt mot att vi inte berättar för andra om vår upplevelse. När vi svarar att ca 20 kr/person inte motsvarar den totala bristen på kundservice avslutar de samtalet.
Nu i coronatider är det här första gången på ett halvår som vi samlats, utomhus och med avstånd. Vi ville fira en väns födelsedag och samtidigt stötta en restaurang som vi och andra haft positiva upplevelser av, särskilt såhär i tuffa tider.
Att då behöva ringa ett flertal samtal, bli utskälld av chauffören, vänta på maten i över 1.5 timme och sedan erbjudas ynkliga 10% rabatt mot yttrandeförbud känns skrattretande. Alla stöter på problem, skillnaden är hur man löser de. Restaurangen hade kunnat planera bättre, chauffören hade kunnat vara sanningsenlig om förseningen på ett trevligt sätt och restaurangen hade kunnat erbjuda en annan lösning. Ett trevligt tonfall i alla dessa samtal hade varit hjälpsamt. Som det är nu finns det andra restauranger att stötta i framtiden.
Vi var ett sällskap på 7 personer som hade förbeställt och förbetalat matleverans på 8 rätter till en adress i närförort, ca 5 km från restaurangen. Vi ville fira en väns födelsedag med god kinesisk mat.