Recension av Lilla Kina – av Fei F.

Lilla Kina

Vi var ett sällskap på 7 personer som hade förbeställt och förbetalat matleverans på 8 rätter till en adress i närförort, ca 5 km från restaurangen. Vi ville fira en väns födelsedag med god kinesisk mat.

Maten skulle anlända kl 12.30. Efter en kvarts försening utan kommunikation ringer vi chauffören som snäser åt oss att en av rätterna tog “längre tid än väntat” men att han är på väg. När vi ringer en kvart senare klagar han på att det är trafikstockning och att han kommer om en kvart. En kvart går, vi ringer upp och då fräser han att han är tio minuter bort och att vi ska sluta ringa och störa honom (!!). Ytterligare tio minuter senare (vid detta laget är vi rätt hungriga och irriterade på chaufförens otroligt otrevliga ton) ringer vi igen och frågar rakt ut om det är så att han har prioriterat andra leveranser före oss, vilket han medger.

Det har alltså inte handlat om några trafikstockningar eller att rätterna tog längre tid än väntat, och när vi påpekar det skäller han ut oss, säger att han inte är ansvarig för något och att vi ska ringa restaurangen om vi har något att säga. Restaurangen svarar först inte på första ringningen, vid andra ringningen kopplas telefonen till chauffören vars hälsningsfras är “sluta ringa mig för fan vad vill ni hur har ni fått tag på mitt privata nummer”. När vi säger att det blev vidarekopplat från restaurangens telefonnummer så lägger han på. När han till slut kommer fram nästan en och en halv timme sent skäller han ut oss igen, levererar maten och åker.

När vi till slut får tag på restaurangägaren och berättar om den exempellöst dåliga leveransen och chaufförens ton får vi höra att det inte finns något att göra och att vi borde vara tacksamma då leverans ingick i priset. När vi påpekar att om man säger en leveranstid bör man a) försöka hålla den eller b) meddela oss om förseningar på ett sanningsenligt sätt, erbjuder de motvilligt 10% rabatt mot att vi inte berättar för andra om vår upplevelse. När vi svarar att ca 20 kr/person inte motsvarar den totala bristen på kundservice avslutar de samtalet.

Nu i coronatider är det här första gången på ett halvår som vi samlats, utomhus och med avstånd. Vi ville fira en väns födelsedag och samtidigt stötta en restaurang som vi och andra haft positiva upplevelser av, särskilt såhär i tuffa tider.

Att då behöva ringa ett flertal samtal, bli utskälld av chauffören, vänta på maten i över 1.5 timme och sedan erbjudas ynkliga 10% rabatt mot yttrandeförbud känns skrattretande. Alla stöter på problem, skillnaden är hur man löser de. Restaurangen hade kunnat planera bättre, chauffören hade kunnat vara sanningsenlig om förseningen på ett trevligt sätt och restaurangen hade kunnat erbjuda en annan lösning. Ett trevligt tonfall i alla dessa samtal hade varit hjälpsamt. Som det är nu finns det andra restauranger att stötta i framtiden.