Recension av Sjöpaviljongen – av Adrian N.

Sjöpaviljongen

Fantastisk strandläge, mysig restauranglokal och fenomenal utsikt över Ulvsundasjön beläggen vid Tranebergsstrand. Hyfsat vällagade maträtter och väl avvägda portioner. Bra och varierande vinlista / öl-sortiment. Första gången vi besökte stället, var förra sommaren cyklandes, en vacker solig dag, vi drack bara vin & öl och åt lite tilltugg på Sjöpaviljongens uteservering. Så den här gången tog vi med oss 3 andra gäster för att uppleva och njuta av samma fenomenala utsikt & miljö som vi gjorde.
Vid besöket bestod vårt sällskap av 5 personer. Bordet var bokad 3 veckor i förväg och 2 vegetariska varmrätter var beställda vid boknings tillfället. Vid ankomst bekräftade hovmästarinnan vår bokning och specialkost. Vi var anvisade till matbordet och tilldelades menyn. Klappat och klart med valet av matträtter beställde vi in fördrinkar & öl som vi serverades omgående plus en korg med olika varianter av hembakade bröd och vispat smör. So far, so good.

Då det var dags och vår servitör, som förresten såg ut som en träfigur som sitter högst upp på en indiansk totempåle, skulle anteckna vad vi ville äta: 2 dagens vegetariska, 2 Wallenbergare & 1 Ångad Lofoten-torsk. Då skrek han till oss med en hög röstvolym så att det ekade i hela matsalen & basunerade ut , att det inte fanns någon vegetarisk kvar och han trodde att kollegan hade talat om det för oss vid ankomst, orsaken enligt honom var att det var så många som hade beställt vegetarisk. Vi påpekade att vi hade beställt vegetarisk redan för 3 veckor sedan när vi bokade bord. Nej sade han med ännu högre röst fylld av stress och frustration. Vi var helt ställda, aningen skakis och tappade matlusten av kyparens avrivning och uppläxning. Han var helt kompromisslös.
Med tanke på att vi saknade plan B, 2 inbitna vegetarianer sedan 26 år tillbaks som inbjudna gäster, en 86 år gammal dam med som skulle firas på sin högtidsdag och inte en tanke på en så grov och brutal bemötande, så bestämde vi oss att beställa kanske bara efterrätter som en sista utväg, då kom hovmästarinnan som tog emot vid entrén och sade att köket hade lagt undan 2 vegetariska och berättade vad varmrätterna bestod av. så vände den manliga kyparen på klackarna och gick därifrån utan att be om ursäkt för missförståndet. För övrigt skötes resten av serverings processen klanderfritt och utan anmärkning av den aggressiva/ilskna kyparen, förutom när vi beställde en flaska rött och bad att få det till varmrätten när vi var färdiga med våra fördrinkar, nej vi fick ändå våra vinglas fyllda innan vi hade ens skålat färdig i våra fördrinkar. Vi betalade notan artig och lämnade Sjöpaviljongen. Som gäst förväntar man sig inte att höra fanfarer när man ankommer till en restaurang inte heller att servicepersonalen ska stå i givakt på rad buga och niga, men däremot ett hyfsat bemötande som att säga välkomna vid ankomst och välkomna åter när gästerna lämnar restaurangen, det kallas normal hyfs civiliserade människor i mellan.

Vågar vi oss tillbaks för flera besök på Sjöpaviljongen? Nej det tror jag inte, vilken kroggäst önskar att bli behandlad som en dörrmatta?! Sjöpaviljongen har råd att gå miste om ett antal matgäster då & då och kanske mer än det med tanke på att ägarna har monopol på en attraktiv strandläge, båtklubb, och utsikt i centrala Stockholm och härmed en stadig ström av gäster. Men som gäst efter en sånt bemötande som vi inte har upplevt tidigare vid våra restaurangbesök, så håller vi oss på behörig avstånd hädanefter från Sjöpaviljongen och börjar leta efter andra svenska kulturpärlor/matställe.