David LaChapelle fyller hela Fotografiska

David LaChapelle fyller hela Fotografiska

Den 30 november öppnar Fotografiska en utställning med den amerikanske konst-, mode- och reklamfotografen David LaChapelle. Utställningen fyller varje kvadratmeter utställningsyta i huset och är David LaChapelles största någonsin.

Fotografiska 30 november 2012 - 3 mars 2013

David LaChapelle (f1963) är känd för att kombinera en unik och överdriven realism med ett djupgående socialt budskap. Utställningen sträcker sig över Fotografiskas tre plan och visar LaChapelles egensinniga konstnärskap. Utställningen vandrar genom olika sinnesstämningar där bildernas tilltal lockar till skratt, njutning, kritik, avsmak, reflektion eller debatt. LaChapelle kommer själv till Stockholm och inviger den 3000 kvadratmeter stora utställningen.


David LaChapelle har under 25 år skapat en gränsöverskridande bildvärld. Ett inkluderande universum där alla kön, hudfärger, kroppstyper och åldrar har en given plats. I hans konstnärskap skilldrar LaChapelle det vi varje dag möter i vår vardag och bilderna kombinerar estetik från konsumtionskulturen med en civilisationskritisk blick och ett andligt sökande. LaChapelles perspektiv är ofta paradoxalt, både kritiskt och fascinerat.

En stor del av utställningen fokuserar på LaChapelles senare verk (efter 2005) som är en del av hans självständiga, icke kommersiella projekt. I samband med utställningen publicerar även LaChapelle och Fotografiska en ny fotobok.

- När jag ser på mina bilder som sträcker sig över ett kvarts sekel är det många idéer och tankar som samlas. Några av dem är djupa, andra handlar om social problematik medan vissa är högst personliga. Här blandas mörker och förvirring med bilder som bara är roliga och fyllda med humor, säger David LaChapelle.

David LaChapelle var den första fotograf grundarna Per och Jan Broman ställde ut under uppbyggnaden och förberedelsen till det som senare blev Fotografiska. 2008 genomförde de tillsammans med LaChapelle en stor utställning i Nacka Strand som besöktes av 15 000 personer under en månad.

- Vi jobbade i flera år för att få hit David LaChapelle 2008. Den utställningen blev beviset på att Stockholm var redo för ett större fotomuseum och det gjorde att vi vågade satsa på Fotografiska. Det är därför extra roligt att det är just han som nu fyller hela huset med sin bildkonst och ger en ny generation möjlighet att se en av populärkulturens giganter, säger Per Broman, grundare av Fotografiska.

Om David LaChapelle
David LaChapelle är född 1963 i Fairfield, Connecticut och räknas som en av världens största och mest inflytelserika fotografer och videoregissörer. Hans karriär startade i början av 80-talet i NYC där han visade konst och foto på stadens gallerier. Andy Warhol fick tidigt upp ögonen för hans arbete och gav honom hans första jobb som fotograf på Interview Magazine. LaChapelle fick efter en rad uppmärksammade bilder av dåtidens stjärnor uppdrag för Italian Vogue, French Vogue, Vanity Fair, GQ, Rolling Stone och i-D.

Några av de personer han fotograferat är: Tupac Shakur, Madonna, Amanda Lepore, Eminem, Philip Johnson, Lance Armstrong, Pamela Anderson, Lil' Kim, Uma Thurman, Elizabeth Taylor, David Beckham, Paris Hilton, Jeff Koons, Leonardo DiCaprio, Hillary Clinton, Muhammad Ali och Britney Spears. Hans legendariska reklamkampanjer under 90-talet skapade en ny, provokativ och exklusiv ram kring några av världens största varumärken.

Under senare år har LaChapelle helt slutat att arbeta med beställningsuppdrag och ägnar sin tid åt konst- och fotoprojekt. Han delar sin tid mellan Los Angeles och Hawaii.


LaChapelle har publicerat en rad fotoböcker: LaChapelle Land (1996), Hotel LaChapelle (1999), Artists and Prostitutes (2006) och Heaven to Hell (2006). För mer information, www.davidlachapelle.com

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.