Intervju med Ida Berzén - Thatsups nya community manager och marknadsansvarige

Med höga förväntningar går vi in i 2018 och lämnar vårt bästa år någonsin bakom oss. Vi har blivit bättre på många olika plan, och ser nu fram emot att kunna lyfta ännu fler områden till den ambitionsnivå vi strävar efter.

Strax innan årskiftet utökade vi vår redaktion med undertecknad (Linn Wiklund Wandrup). Nu har nästa stjärna anslutit, och det är ingen mindre än Ida Berzén, tidigare finalist i Årets unga branschstjärna (Visita). Idas roll är att öka medvetenheten kring varumärket Thatsup och aktiviteten i våra digitala medier, vilket framför allt inkluderar själva sajten.

Välkommen Ida! Vem är du?
- Jag är en färgstark och positiv person. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får gärna hända saker; jag gillar när det går undan! Sen älskar jag mat; god mat och bra service är det bästa som finns!

Vad har du gjort innan du anslöt till Thatsup-familjen?
- Jag började jobba inom hotellbranschen när jag var 17 år och har studerat marknadsföring och kommunikation i Australien. Sen jag kom till Stockholm har jag arbetat på Pontus Group och Grand Hotel, för att senare bli enhetschef på Berwaldhallen som drivs av Elwing & Co. Där fick jag starta upp driften från grunden, alltifrån personal till arbetsprocesser. Senast har jag arbetat som säljchef på Elwing & Co.

Du tillträder som community manager och marknadsansvarig på Thatsup, vad kommer du att göra?
- Jag kommer att jobba med att stärka varumärket och öka medvetenheten kring Thatsup. Vi ska göra det här till en självklar och naturlig plats att gå till när man ska hitta på något i stan. En av mina absolut viktigaste uppgifter är att få våra besökare att dela med sig av sina egna guldkorn. Jag kommer jobba med alltifrån event och sociala medier, till PR och utveckling av sajten (men inte själva programmeringen då alltså som du kanske förstår, haha!).

Vad ser du fram emot?
- Det här är en helt ny roll för mig, och även för Thatsup, vilket blir en utmaning. Vi har många planer och det kommer att hända väldigt mycket. Vi kommer att växa på olika sätt, och jag ser fram emot att ta del av den resan. Jag tänker ett år framåt, men också tre år eller till och med fem år - tänk var vi kan vara då!

Varför känns det viktigt att arbeta med vår community idag?
- Thatsup har länge varit starka redaktionellt. Folk kommer gärna till oss för råd och inspiration. Redaktionen här har grym känsla och enormt mycket kunskap inom krog- och nöjesbranschen. Men våra besökare tillsammans sitter på mycket mer information än vad vi själva gör. Deras erfarenheter är superviktiga, för oss och framför allt för andra läsare. Genom att stärka vår community kommer vi närmare användarna och användarna närmare varandra. På detta sätt har redaktionen tillsammans med communityn möjlighet att skapa ett så relevant, autentiskt och uppdaterat innehåll som möjligt, som i slutändan gör Thatsup till den ultimata guiden.

Alla vi på Thatsup älskar ju att äta mat, ge dina tre bästa restaurangtips?
- Mitt första svar på den frågan brukar alltid vara Svartengrens. Det är ständig variation på menyn där. Trots att jag går dit ofta finns det alltid någon ny god cocktail eller spännande rätt vilket känns fräscht och kul! Sen måste jag säga Farang. Här äter jag oftast deras fantastiska avsmakningsmeny. Man får väldigt mycket mat och många olika rätter med olika smakupplevelser. Sist ett burgarställe så klart, eftersom jag älskar burgare; Barrels Burgers & Beer. Det är Stockholms bästa burgare enligt mig!

Vi passade samtidigt på att ställa några frågor till Adam Linders, som grundade Thatsup och är VD för företaget.

Adam! Thatsup har haft ett fantastiskt år 2017, och nu inleder vi 2018 med att värva flera medarbetare?
- Ja, visst är det fantastiskt? I Idas fall är det ju extra kul eftersom vi aldrig tidigare har haft någon resurs på marknadsföring över huvud taget. Man kan säga att vi går från 0 till 100 över en natt. Min förhoppning med anställningen är att fler ska veta vad Thatsup är och att sajtens innehåll ska bli ännu bättre med hjälp av användarna.

Vad tror du är anledningen till att det går bra?
- Medarbetarna så klart! Vi är verkligen ett grymt gäng som alla bidrar till företagets framgångar. Vi satsar hårt på att rekrytera rätt person till rätt plats, och att skapa en arbetsplats som de anställda sen trivs på. Ju längre varje person blir kvar hos oss, desto mer energi kan vi lägga på varje rekrytering. Hög personalomsättning är sällan bra för ett företag. Det blir lite enklare för oss att skapa en bra arbetsplats, med tanke på att grundförutsättningarna, att guida våra besökare till stans guldkorn är väldigt roligt, men vi anstränger hos hårt på många punkter: trygghet, flexibilitet, kultur, frihet, med mera. Sen om man ska titta mer på själva produkten Thatsup, så tror jag folk gillar att vi har tagit en lite annorlunda väg än många andra. Vi försöker inte vara så speciella, pretentiösa eller nischade, utan snarare ganska breda och folkliga, men med fokus på kvalitet rakt igenom.

Det låter väldigt rimligt. Även om du nu pratar mycket om den enskilde medarbetaren så tror jag också du menar att vi har ett sammansvetsat team, eller hur? Vi har ju ofta väldigt roligt på jobbet, varför tror du det är så viktigt?
- Haha, tack för att du hjälper mig att svara på dina frågor, du kunde inte ha mer rätt! Det är bland det absolut viktigaste på ett företag, framför allt ett litet. Anledningen till det är enkel. När du går till jobbet är kollegorna en av de viktigaste, kanske den allra viktigaste, parametern för att trivas. Därför är det en jätteviktig punkt när vi rekryterar, att den nya personen ska passa in i gänget. För att lyckas med detta måste man ha två grundförutsättningar tror jag: rätt personligheter tillsammans och ett företag som satsar på att svetsa ihop dessa.