Maria Friberg är en av Sveriges mest etablerade foto- och videokonstnärer. Hon ställer regelbundet ut i bland annat USA, Tyskland och Italien. Utställningen In Flux på Fotografiska rymmer Maria Fribergs mest kända serie Almost There och hennes senaste, The Painting Series.
Fotografiska, 14 september - 25 november, 2012
Maria Friberg växte upp i ett matriarkalt kollektiv i Östergötland, där kvinnor förvärvsarbetade medan männen främst ägnade sig åt att sköta hemmet. De manliga förebilderna från Fribergs uppväxt påminner överhuvudtaget inte om de män hennes konstnärskap kommit att kretsa kring. Friberg, som kommer från måleriet men i mitten av 1990-talet övergick till att fotografera, har som återkommande motiv valt män i kostym.
- Kostymen är en symbol för makt och maskulinitet, för mannen som familjeförsörjare och del av etablissemanget. Maria Friberg är en viktig samtida konstfotograf som vi är mycket stolta över att få ställa ut, säger Min-Jung Jonsson, utställningsansvarig på Fotografiska.
Maria Fribergs resa in i kostymernas värld startade under ett lunchmöte med en samlare som hennes gallerist hade arrangerat. Vid en första anblick uppfattade Friberg samlaren som en stereotypisk affärsman i kostym och slips. Vad hon då inte visste var att mötet skulle bli avgörande för hennes fortsatta konstnärskap.
- Han var väldigt öppen. Han berättade att han spelade flera olika roller, både hemma och i sitt arbete. Han betraktade sitt liv som ett rollspel. Jag överraskades av att jag upplevde honom så pojkaktig. Han berättade mycket för mig, antagligen för att jag är en konstnär och inte en del av hans vanliga umgänge. Jag fascinerades av att höra att han hade ett speciellt förhållande till sin garderob. Han medgav att kläder var av största vikt för honom i de roller han spelade. Efter detta möte började jag lägga märke till affärsmän. Jag blev nyfiken på dem och ville studera dem närmre, berättar Maria Friberg
Maria Friberg tillhör den andra generationens postmoderna konstnärer i Sverige, av vilka många avhandlar könsroller i sina verk. Hennes föregångare, som inledde sina karriärer under det tidiga 1990-talet, inkluderar bland andra Annika von Hausswolff, Maria Miesenberger, Annica Karlsson Rixon och Lotta Antonsson. Deras tidiga verk speglar en tid av kvinnlig styrka och frigörelse. De fann sin inspiration i en dynamisk grupp amerikanska kvinnliga fotografer, vilkas postmoderna konstutövning tog form under 1970- och 80-talen. Bland dessa kan nämnas Cindy Sherman, Carrie Mae Weems och Sherrie Levine.
- I utställningen In Flux ställer vi Maria Fribergs fotografiska serier Almost There och The Painting Series mot varandra. I Almost There undersöker Friberg maskulinitet genom att fotografera män i kostym; i The Painting Series tar hon det ett steg längre, hon avbildar sig själv iklädd kostym, säger Michelle Roy, Fotografiskas curator.