Den 27 november slår cateringfirman Sopköket upp dörrarna till en liten pop-up-restaurang i Söderhallarna. Målet är att minska matsvinnet genom att servera soppor, wraps och juicer gjorda på råvaror som annars hade slängts.
Sedan Sopköpet startade sin cateringverksamhet 2015 har de minskat matsvinnet med 2,8 ton. Nu utökar de verksamheten med sin första pop-up-restaurang, som kommer att finnas inne i Söderhallarna fram till den 31 december och servera bland annat soppa och wraps på räddade råvaror.
- Mat står för ungefär 25 procent av människans klimatpåverkan och en tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Därför känns det otroligt kul att vi nu får möjlighet att utvidga och bredda vår verksamhet för att på så vis kunna bidra till att ytterligare minskat matsvinnet, säger Filip Lundin, grundare och VD på Sopköket.
Pop-upen kommer att ha ungefär 20 sittplatser längs två bardiskar samt erbjuda take away. Allt engångsmaterial som används är dessutom 100 % nedbrytbart.
Nya Söderhallarna
I våras förvärvades Söderhallarna av Atrium Ljungberg och i samband med det inleddes ett stort arbete för att utveckla Söderhallarna. Visionen är att Söderhallarna ska bli Södermalms självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet.
- Vår vision är att nya Söderhallarna ska genomsyras av hållbarhet och kreativt miljötänk. Sopkökets affärsidé är ett utmärkt exempel på just detta. Därför är vi väldigt glada över att de har valt att öppna sin första restaurang i Söderhallarna, säger Angelica Källsten, affärsutvecklare Atrium Ljungberg.