Nu meddelar Petter Stordalen och Stureplansgruppen att de tillsammans genomför ett så kallat "joint venture" och tar över Hotell Skepparholmen i Nacka. Hotellet är sedan länge känt bland både stockholmare och svenskar, med sitt klassiska spa- och möteshotell beläget precis vid Stockholms innerskärgård. Under en kommande treårsperiod kommer hotellet att förvandlas till en internationell toppdestination – med start i april 2022.
Från och med april tar alltså Stureplansgruppen och Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts över spa- och konferenshotellet som huserar med 105 rum, känt som ett av Stockholms mest omtyckta och välbesökta hotell när det kommer till spa och möten. I och med ägarbytet kommer man att positionera sig ytterligare inom just detta, med förhoppningar om att förstärka verksamhetens gastronomi, konferensmöjligheter, event och spa.
– Jag är oerhört glad över att vi nu kan ta detta steg i samarbetet mellan mitt hotellbolag och Stureplansgruppen. Vi har en fantastisk portfölj av några av Nordens mest uppskattade hotell och restauranger. Nu tar vi tillsammans över Skepparholmen och ska med våra gemensamma krafter förädla hotellet till en internationell toppdestination, säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Hotels & Resorts, i ett pressmeddelande.
Bild: Stureplansgruppen
Höga ambitioner
Hotell Skepparholmen är en inarbetad destination för många gäster, både när det kommer till privata och officiella sammanhang. Faciliteterna har även gjort att hotellet blivit en uppskattad destination för bröllop och speciella tillfällen, inte minst tack vare deras stora spaavdelning och vackra läge. När Petter Stordalens investeringsbolag Strawberry Equities 2018 köpte in sig i Stureplansgruppen fanns en tydlig ambition om att dra synergier från hans befintliga hotellverksamheter och Stureplansgruppens kunskap kring restaurang och event. Efter en lång tid med pandemi är detta offentliggörande det första resultatet av de gemensamma målen som setts i verk.
– Det är en otroligt stark bas vi står på när vi tar över Skepparholmen och deras fantastiska personal. Utöver kunskaperna som vi tillsammans har om att skapa bra gästupplevelser så adderar vi också en otroligt hög ambition för utveckling. Nu börjar en resa för hotellet som kommer att pågå i tre års tid där vi lyfter hotellet steg för steg och har siktet inställt på att inte bara locka de lojala och härliga gästerna hotellet redan har utan också bli en destination som upptäcks av nya människor, säger Vimal Kovac, koncernchef på Stureplansgruppen.