En hemsida är i dag ett måste för alla lokala verksamheter, oavsett om du är en restaurang, ett hotell eller en frisör. Det mest grundläggande är så klart att man tillhandahåller den mest relevanta informationen som folk kan tänkas leta efter om ens verksamhet, men med något högre ambitioner finns det ofta både mer intäkter att generera, och kostnader att minska. Hemsidan är lika viktig som ert fönster ut mot gatan – i många fall ännu viktigare.
Att skapa en hemsida för en restaurang kan vid första tanke verka ganska enkelt, men det finns mycket man måste tänka på innan det är dags att sätta igång. Vi går igenom både vad du ska tänka på, potentiella fallgropar, samt vilka alternativ som finns för genomförandet. Vi går bland annat igenom designbiten, text- och bildinnehåll, SEO och funktionalitet på hemsidan. Kanske funderar du på att anlita en byrå, bygga hemsidan själv eller be en bekant om hjälp? I den här guiden kan du läsa om för- och nackdelar med de olika alternativen.
Guiden är som sagt riktad till alla typer av lokala verksamheter, men är i det stora hela även applicerbar på de flesta typer av företag som behöver en hemsida att presentera sin verksamhet på. Guiden lämpar sig inte för mer avancerade hemsidor med webbshop, medlemsinloggning och annan mycket komplex funktionalitet.
Om du har frågor får du gärna kontakta oss på [email protected].
Viktigt att tänka på
I denna del av guiden tar vi upp de viktigaste delarna för en hemsida för en restaurang, ett hotell, café eller liknande. Om man är ambitiös med sin verksamhet bör man egentligen tänka på alla dessa punkter. Sedan betyder inte det att du själv måste vara proffs på samtliga. Efter denna del av guiden kommer vi att gå igenom de alternativ som finns för att utveckla en hemsida som uppfyller alla krav.
Design
Designen ska vara bra – inte bara snygg
Alla verksamheter vill ha en snygg design på sin hemsida, det säger sig självt. Det är dock viktigt att tänka på att designen måste anpassas efter funktion och användarvänlighet. Det snyggaste plagget i garderoben är inte alltid det mest bekväma, liksom den snyggaste bilen inte alltid är den mest säkra att köra. Lite samma sak är det med design på en hemsida. Självklart är det en fördel om din hemsida är snygg, men hellre en ful och bra hemsida, än en snygg och dålig hemsida. Får man till alla krav kring designen som vi skriver om i den här guiden brukar dock det estetiska komma på köpet.
Bra design handlar om användarvänlighet, läsbarhet (typografi) och i detta fall även om att vara optimerat för att konvertera en så stor del av besökarna som möjligt, så att ni faktiskt får så många gäster/kunder som möjligt. Det är också otroligt viktigt att designen fungerar lika bra oavsett skärmstorlek. Lyckas man med dessa punkter blir designen dessutom också oftast estetiskt tilltalande per automatik.
Användarvänlighet
Här kommer vi in på användarvänlighet, som helt enkelt handlar om att du bör sätta besökarens beteende i fokus. En användarvänlig design ska vara lätt att förstå sig på, effektiv, ”skön” att använda, logisk, konsekvent och intuitiv. Saker ska ligga där användaren förväntar sig att hitta dem och fungera så som användaren tror att de ska göra.
Få så många av era besökare som möjligt att boka/besöka
De flesta verksamheter vill sälja så mycket som möjligt, det vill säga maximera konverteringen. Er hemsida är ett av era absolut viktigaste skyltfönster mot potentiella gäster/kunder (och även en viktig service för era befintliga). Absolut, många av era besökare har redan bestämt sig för att besöka er, oavsett hur hemsidan ser ut, men långt ifrån alla.
Föreställ dig att er hemsida vore en mataffär. Om du inte hittar saker, det ser ofräscht ut eller utbudet inte matchar dina förväntningar, så lär du med största sannolikhet gå vidare till en annan affär. Den största anledningen till varför framgångsrika mataffärer ofta har speglar bakom frukten, snacksen på ett visst ställe i butiken, rent och fräscht och produkterna snyggt uppradade och påfyllda, är för att maximera konverteringen – det vill säga för att sälja så mycket som möjligt.
Ett annat lite mer relevant exempel är om man letar efter restauranger till utlandssemestern. De flesta hade börjat med att fråga en vän om tips, och/eller sökt på Google efter ”bästa restaurangerna i Soho, New York”/eller liknande. Man får då fram ett antal intressanta ställen, och i slutändan görs ofta mycket research på restaurangernas egna hemsidor. De restauranger som flest personer väljer är förmodligen de hemsidorna som har bäst konvertering.
Det finns fler saker än designen som påverkar konverteringen. Text- och bildinnehåll, vilket vi återkommer till, påverkar exempelvis ofta konverteringen kraftigt.
Väldigt få tänker på konvertering när de bygger en hemsida, varken beställare eller leverantör, trots att det normalt sett är det absolut viktigaste för en lokal verksamhet. Om ni har 1 000 besökare/månad på er hemsida, och sedan ökar konverteringen med 5 %-enheter, så har ni 50 extra bokningar/månad.
Mobilanpassad design
Det är också nödvändigt att hemsidan är anpassad till såväl dator och padda som mobil, särskilt i dag när majoriteten av alla användare surfar via telefonen. Man vill inte riskera att gå miste om kunder för att de inte förstår sig på hemsidans design.
Förutsättningarna för detta har aldrig varit större, med tanke på den responsiva teknik som finns tillgänglig i dag. Att hemsidan är responsiv innebär att den automatiskt anpassar sig efter skärmens storlek. Det är dock lättare sagt än gjort. Att få responsivitet att fungera hyggligt är enkelt, men att få det riktigt bra och konverteringsanpassat i samtliga skärmstorlekar kräver mycket kunskap.
Innehåll
Foto/video
Man brukar säga att man äter med ögonen, och det är lite samma sak när man surfar. Om ni exempelvis driver en salong vill besökarna se en snygg interiör och kanske personal som ser vänlig ut, och om ni driver en restaurang så gör ett par smaskiga matbilder susen för konverteringen. Är det en restaurang man driver så visar studier att bilder är bland det viktigaste för folk som ska bestämma om det är en krog de vill gå till eller inte.
Snyggt rörligt material kan vara ännu mer kraftfullt. Ofta är det mer kostsamt än stillbilder, men det finns prisvärda alternativ att hitta.
Att faktiskt skapa detta är dock svårare än vad man kan tro. Få fotografer är specialiserade på interiör, mat och liknande, och ännu färre besitter den där lilla extra känslan som gör att bilderna verkligen sticker ut. Om man kan hitta rätt fotograf så har man otroligt mycket att vinna. Här kan ni läsa mer om hur vi på Thatsup kan hjälpa er med foto.
Text
Vilken typ av textinnehåll som en lokal verksamhet behöver på sin hemsida varierar kraftigt beroende på vilken typ av bransch man är i och vilken målgrupp man riktar sig till. Ibland kan en personlig historia om verksamheten vara helt rätt, medan det andra gånger kan behövas något kortfattat men proffsigt.
Text och bild hjälper också till att sätta rätt förväntan på er verksamhet hos besökaren. En snabbmatsrestaurang vill inte att gästerna förväntar sig en lyxupplevelse och vice versa.
Info
Många av era besökare kommer att gå till er hemsida för att leta efter en viss typ av information. Det kan vara en prislista, meny eller kanske era öppettider över påsk. Här är det viktigt att alla besökare enkelt hittar vad de söker efter. Det är en kombination av användarvänlighet och information, vilket skapar hög användbarhet för besökaren.
Underhåll
Uppdateringar
Att informationen på hemsidan är aktuell är så klart ett måste. Då gäller det att det är enkelt att administrera. Du ska inte behöva ringa någon och betala 1 000 kr/timme för att ändra öppettiderna på hemsidan. Det ska gå snabbare än en minut och det ska vara så pass enkelt att alla i er personal ska klara av det.
Support
Många får efterhand diverse problem med sina hemsidor. Är ni skonade från detta så kommer ni ändå att vilja göra ändringar med tiden som du kanske inte själv kan genomföra. Det krävs ofta också uppdateringar på bakomliggande system och liknande som är tekniskt avancerade. Om du själv inte är väldigt kunnig, och själv har byggt hemsidan, är det viktigt att du har bra support. Gärna en person som känner dig och er hemsida, som är snabb och tillgänglig, och som helst inte kostar 1 000 kr/timme. En svår kombination, men det finns där ute.
Låt inte hemsidan bli omodern
Det vanligaste när man tar fram en ny hemsida är att man först gör ett hästjobb (oavsett om man är beställare, leverantör eller både och). När man sen är nöjd med hemsidan och har lanserat den så lämnar man den så. ”Det är väl inga problem? Nu har vi ju en bra hemsida”, tänker kanske du. Jo, det stämmer väl möjligtvis ett tag kanske. Problemet är att Internet konstant utvecklas i ett högt tempo, och att er hemsida sakta men säkert kommer att åldras. Den kommer att gå från att vara väldigt bra till att till slut vara så pass dålig att du bestämmer dig för att ni ska bygga en helt ny hemsida.
Problemet blir alltså att er hemsida bara är bra under en tredjedel av dess livstid, sedan hygglig under en tredjedel och dålig under den sista tredjedelen. Därtill blir det ytterligare ett hästjobb och/eller stor kostnad när du ska bygga en ny hemsida på nytt.
I stället för att inte göra någonting under några år, och sedan behöva göra ett hästjobb, är lösningen att göra mindre förbättringar löpande. Då håller ni er hemsida på topp och ni kanske aldrig behöver göra en helt ny igen. Det kan låta lite jobbigt med löpande arbete, men det finns tjänster som sköter den biten åt er.
SEO
SEO står för sökmotoroptimering (Search Engine Optimization), alltså hur man optimerar sin hemsida för att synas så bra på Google som möjligt. Det finns två sätt att synas i sökningar på Google: annonsresultat och organiskt resultat. Annonsresultatet kommer alltid först och markeras som ”ANNONS” och kallas för Google AdWords. En bra produkt, men som kräver mycket kunskap för att användas på rätt sätt. Det har inte med SEO att göra och vi kommer inte att gå igenom det ytterligare.
Det som SEO påverkar är resultatet där det inte går att betala sig längre upp. Det är den listan som de flesta besökare använder och som inte kostar pengar när användaren klickar.
SEO är ett väldigt ”trendigt” ord att använda så fort man pratar om hemsidor och digital marknadsföring. Det gäller dock att kunna mer än ordets betydelse. Först och främst skulle man kunna säga att det finns tre olika sätt att jobba med SEO:
- Det är viktigt att din hemsida är strukturerad på ett sätt som gör att sökmotorer kan ”indexera” den så bra som möjligt, vilket innebär att Googles robotar kan söka igenom hemsidan enkelt och visa den på ett bra sätt i sina sökresultat.
- Är man lite mer ambitiös kan man anpassa och sätta upp innehåll på hemsidan, enbart med syftet att ranka högre på Google.
- Det är också vanligt inom SEO att man försöker ”boosta” sin hemsida, exempelvis genom att köpa länkar, vilket innebär att du betalar andra hemsidor för att länka till er hemsida. ”Inlänkar”, som det kallas, är nämligen en parameter som Google använder för att avgöra rankingen i sökresultaten. Detta är ofta kostsamt, kortsiktigt och kan dessutom skada din hemsida om Google ”kommer på dig”, då det är ett sätt att försöka manipulera Googles algoritmer. Detta är alltså något som vi normalt sett avråder från.
Enligt oss är det bäst att fokusera på att få till en bra SEO-grund med bra innehåll, det vill säga att fokusera på punkt ett och till viss del punkt två. Drömmen för exempelvis ett spa i Stockholm är så klart att komma högst upp på sökningen ”spa stockholm”, men då kan det lätt bli att man stångar sig blodig mot en vägg. Det är inte omöjligt, men som enskild lokal verksamhet är det väldigt svårt att komma högt upp på en sån typ av sökning. Det beror på att man konkurrerar med guider som Thatsup, TripAdvisor och många andra liknande, som förmodligen alltid kommer att ha ett, enligt Google, mer relevant och bredare resultat på sökningen ”spa stockholm”. Jämför med om du googlar på ”bästa tv-apparaten”. Då kommer du att få upp tekniktidningar och andra guider, snarare än Samsungs egen hemsida, hur mycket Samsung än vill och satsar på att ranka högt på just den sökningen.
Statistik & Analys
De senaste åren har man med relativt enkla medel kunnat följa vad besökarna gör på ens hemsida. Exempelvis var de kommer ifrån, vad de gör på hemsidan och vilka som bokar. Om man betalar mycket pengar för en hemsida så vill man veta att det genererar något tillbaka i form av intäkter.
Det vanligaste verktyget för detta är Google Analytics, vilket generellt är gratis. Det kräver dock att man sätter upp saker och ting rätt, så att knappar, undersidor och liknande är spårbart på rätt sätt. Sedan gäller det att man har kunskap inom analys, så att man vet hur man ska tolka siffrorna.
Om man gör det rätt så kan man få otroligt mycket värdefull information, som varifrån ens gäster/kunder kommer och hur de hittade till just er verksamhets hemsida. Exempelvis om de redan visste om er verksamhet sedan tidigare, hittade till er via en guide som Thatsup eller TripAdvisor eller om de kom via sociala medier och i så fall från vilken kanal.
Utifrån denna statistik får man också reda på om, eller hur, man ska anpassa sin hemsida för att konvertera ännu högre.
Teknik
Det är en hel del tekniska saker som man behöver ha klart för sig.
- Servern måste vara snabb och sidan får inte vara för tung – hastigheten spelar stor roll för er hemsidas konverteringsgrad.
- Säkerhetscertifikat – man vill inte att webbläsaren varnar ens besökare för att ”Denna sida är inte säker”, då kommer ni att tappa mängder av gäster/kunder.
- Tekniska uppdateringar – er hemsida kommer förmodligen att vara baserad på ett CMS. Vem sköter uppdateringar av detta, servern och liknande system?
- Domäner, webbhotell och liknande måste hanteras.
- E-mail med samma domän som hemsidan är ett måste för ett företag. Det finns många olika sätt att sätta upp e-mailkonton på, vissa smidigare och bättre än andra. Med en bra mailserver slipper du spam, dina egna mail slipper att hamna i mottagarens skräppost och det är enkelt att sätta upp och administrera nya e-mailkonton.
- Externa kopplingar. Nuförtiden finns det väldigt många bra färdiga system att använda sig av för exempelvis bokning och e-handel. I vanliga fall är de också enkla att integrera på hemsidan, om man vet hur man ska göra.
Vem anlitar jag?
Enligt oss finns det fyra olika typer av sätt och tjänster för att bygga och underhålla en hemsida.
DIY (do it yourself)
Med de DIY-verktyg som finns i dag kan de flesta med någorlunda datorkunskap sätta upp en enklare hemsida. Det vanligaste ramverket att använda sig av är Wordpress, ett relativt enkelt verktyg att använda där utseendet på hemsidan går att anpassa till viss del med hjälp av teman och plugins. Den största fördelen är att det är ett relativt billigt alternativ (beroende på hur du värdesätter din egen tid), särskilt jämfört med att anlita en webbyrå.
Även med kunskap är det dock stor risk att du fallerar på någon, eller några, av punkterna vi har nämnt ovan. Då riskerar du att tappa många potentiella gäster/kunder, och i värsta fall tappar du gäster/kunder som redan hade tänkt att besöka er, men som av någon anledning ändrar sig efter att ha besökt er hemsida.
Grov prisuppskattning: 100-500 kr/mån + mycket av din egen tid.
Genom en bekant eller frilansare
Ett vanligt sätt att bygga en hemsida på bland företag med liten budget, är att man anlitar en bekant som kanske är frilansare och bygger hemsidor. Det kanske är kockens svåger eller kollegans kompis. Skillnaden mot DIY är att det kostar lite mer, men du slipper att göra arbetet själv. Problemet är precis som för DIY att det är ovanligt att en frilansare, oavsett om det är dennes heltidsjobb eller sidosyssla, besitter alla de olika kunskaper som krävs för att göra en riktigt bra hemsida för en lokal verksamhet.
När hemsidan är betald så kan frilansaren bli svår att få tag på, och är kanske inte heller längre så pigg på att fixa och dona med hemsidan för någon tusenlapp här och där.
Grov prisuppskattning: Uppstartskostnad ca 5 000-30 000 kr + löpande fasta kostnader ca 100-500 kr/mån + löpande stötinsatser ca 750-1 500 kr/timme några gånger per år.
Webbyrå
Det vanligaste sättet att göra en hemsida på är genom att anlita en webb-/designbyrå. På en byrå finns ofta mycket kompetens och det är stor chans att man får en hemsida som lever upp till de flesta kraven.
I många fall är en byrå en väldigt bra väg att gå. Det är ofta ganska kostsamt, men samtidigt kan det vara värt pengarna. Som vi har nämnt tidigare kan det skilja stort i omsättning om man har en bra eller dålig hemsida.
Det finns dock en del problem med byråer:
- De är inte alltid insatta i just din bransch, vilket gör att någon av punkterna som vi nämnde ovan missas eller inte riktigt lever upp till kraven. Är du själv insatt i webb kan du vara en bra beställare, och då är de saker vi har nämnt inte speciellt svåra att utföra, men förmodligen har du dina främsta kunskaper någon annanstans än på webben.
- Byråer är ofta väldigt fokuserade på att göra något som du kommer tycka är snyggt. Att hemsidan är snygg är så klart mer eller mindre viktigt, men oavsett om du värdesätter det väldigt högt så får det inte gå ut över alla andra punkter som är viktiga med hemsidan, vilket det ofta gör.
- Det är ofta kostsamt (vilket vi dock inte vill likställa med dyrt). De flesta bra byråer tar inte ens ett jobb på 50 000 kr, och även om ni har en budget på 250 000 kr så blir du förmodligen en av byråns minsta kunder, vilket gör att ni kommer vara lägst prioriterade.
- Det är riskfyllt. Vad händer om hemsidan inte blir bra och/eller om ni blir missnöjda med saker? Även om ni kan förhandla så kommer ni i slutändan att få betala mer eller mindre för de timmar som byrån har lagt ned.
- Tänk på att den initiala uppstartskostnaden inte är allt. När något sedan behöver ändras eller strular så kommer ni att behöva anlita byrån igen, vilket brukar kosta från 1 000 kr/timme och uppåt, och som dessutom ofta inte tycker att det är särskilt kul med de små stötinsatserna och därmed blir långsamma eller liknande. Ni har samtidigt ingen aning om vad de faktiskt gör under dessa timmar, och varför fakturan blir på 1 000 kr eller 10 000 kr, vilket skapar en otrygg känsla.
Kontentan är att en byrå kan vara ett klockrent alternativ, men det behöver inte nödvändigtvis vara det.
Grov prisuppskattning: Uppstartskostnad ca 50 000-300 000 kr + löpande fasta kostnader ca 200-1000 kr/mån + löpande stötinsatser ca 1000-1500 kr/timme några gånger per år.
Prisvärd helhetslösning
Efter att ha läst den här guiden har du säkert förstått att det är lättare sagt än gjort att bygga en bra hemsida till er verksamhet. Vi startade Thatsup 2008 och märkte snabbt att hemsidan var ett återkommande problem för lokala verksamheter. Vi har också genom alla år sett att det inte finns en särskilt stor budget för det digitala. Då föddes idén att hjälpa dessa, men eftersom vi alltid vill göra saker med absolut högsta kvalitet så tog det 10 år innan vi ansåg oss ha kunskapen, erfarenheten och resurserna som krävdes för att skapa en tillräckligt bra produkt. Under 2019 lanserade vi därför Thatsup Web – en helhetstjänst för hemsidor för lokala verksamheter.
Alla resurser som krävs för att bygga en bra hemsida åt en restaurang, frisör eller annat lokalt företag har vi in-house hos oss: utvecklare, designers, fotografer, redaktörer, analys och support. I kombination med all kunskap vi besitter om lokal verksamhet, blir det en unik sammansättning som inte ens de större byråerna kan mäta sig med.
Oavsett om man går till en byrå eller en frilansare så kommer de att göra hemsidor åt mängder av branscher. Thatsup Web är specialiserade på lokal verksamhet, vilket gör att vi kan ha system för exempelvis uppdatering av menyer, prislistor och öppettider som är anpassade för just detta. Våra fotografer är specialiserade på lokala verksamheter och våra redaktörer vet precis hur man framhäver det bästa ur varje verksamhet i text.
Thatsup Web är en helhetslösning där vi tar hela ansvaret för er hemsida, både som beställare och leverantör. Vi designar och skapar innehållet på sidan, analyserar er trafik samt håller sidan uppdaterad löpande så att den aldrig blir omodern. Vi vill gärna få era önskemål och synpunkter, men det fungerar också lika bra om ni bara vill släppa det helt och säga ”gör det som blir bäst för vår verksamhet”. Många uppskattar detta, då de vill fokusera på sin core business.
Våra tre viktigaste punkter mot er som kund är:
- Öka antalet kunder. Vi säkerställer högsta möjliga konvertering.
- Spara tid och energi. Vi tar allt ansvar för vardagliga uppdateringar, som att ändra en meny, vilket ni enkelt kan göra i er dashboard som är anpassad för att vara så snabb och smidig som möjligt.
- Ekonomiskt smart. Vi har ingen uppstartskostnad och ingen bindningstid, endast en låg månadskostnad. Detta gör att det är väldigt låg risk för er att använda oss. Samtidigt skapar punkt ett ovan högre intäkter, och punkt två lägre kringkostnader.
Här kan ni se exempel på hemsidor som vi har byggt:
Vill du kontakta oss? Klicka här.
Vill du läsa mer om oss? Gå till thatsup.website.