I veckan var det prisutdelning i samband med Webbdagarna 2016 på Stockholm Waterfront för InternetWorlds årliga tävling ”Topp100”, där Sveriges 100 bästa på nätet utnämns. Förutom att Sveriges bästa sajt korades utsågs också ett antal vinnare i olika kategorier. Thatsup kammade hem titeln Årets livsstilssajt.
- Ett fint kvitto på hur lyckad vår nylansering förra året blev, säger Adam Linders, VD och grundare.
InternetWorld är en tidskrift som startades 1996 och som idag ägs av IDG. Sedan 2004 har de utnämnt Sveriges 100 bästa sajter varje år, en tävling som blivit prestigefylld inom branschen. De 100 sajterna delas in i 17 olika kategorier, där en vinnare i varje kategori utses. Några av vinnarna 2016 var Spotify (underhållning), Prisjakt (jämförelse) och Omni (nyheter).
Det största priset, bäst i alla kategorier, tog Försäkringskassan hem. Det delades också ut hederpriser till ett par sajter som inte passade in i någon av de utvalda kategorierna, bland annat till Swish, SAS och BankID. Thatsup vann priset för årets bästa livsstilssajt.
Adam Linders (VD) och Fredrik Jungstedt (CTO). Foto: Martin Fältström
- Vi är otroligt glada och stolta! Jag drömde om att vinna det här priset när jag var yngre, men gav upp i början på 10-talet eftersom vår plattform började bli gammal och jag började blicka mot vår nya, säger Adam Linders.
Thatsup hette tidigare Whatsup och nylanserades som Thatsup med helt ny plattform den 1 juni 2015.
- I och med att plattformen är helt ny och vi knappt har hunnit göra verklighet av hälften av våra planer hittills så var vi lite förvånade när vi blev nominerade, och än mer när det visade sig att vi vann. Nu hoppas vi på att kunna överträffa oss själva till 2017.
Juryn för Topp100 bedömer sajterna utifrån bland annat innehåll, form, funktion, mobilitet och ett flertal andra punkter. Så här löd deras beskrivning av Thatsup:
”På ett sätt är Thatsup, som lanserades i sin nuvarande form under 2015, bara en sajt som tipsar om vad du kan göra nu, strax, eller lite senare. Mat, dryck, underhållning, hotell, shopping – nästan vad som helst, faktiskt. Men det finns ett gäng olika sätt att hitta de utlovade guldkornen. Du kan söka fritt, du kan leta i olika kategorier, kolla vad som är populärt eller hett, eller kanske utgå från föreslagna sökningar som kombinerar stadsdel med aktivitet. Ibland vet man precis vad man vill göra, och ibland är man för korkad för att tänka själv och då är det kalas att slippa. Oavsett humör eller blodsockernivå hjälper Thatsup dig att göra det du vill göra. Nu, strax, eller lite senare.”