Thatsup lanserades i sin nuvarande form den 1 juni 2015 och besöks i dagsläget av ca 300 000 unika besökare varje månad. Fram tills nu har allt material varit uteslutande på svenska, men idag rullas den engelska versionen Thatsup.co försiktigt ut.
- Det är något vi har velat erbjuda turister, och engelsktalande expats för den delen, sedan dag ett, men som blivit möjligt först nu i och med att vi har mer resurser, säger Adam Linders, VD för Thatsup.
Materialet översätts inte rakt av, utan skrivs om helt och hållet för att bli så bra som möjligt.
- Vi har testat med översättningsbyråer och även översätta själva, men det blir mycket mer genuint att skriva en text från scratch. Och faktum är att det faktiskt kostade mer att använda oss av, till stor del automatiserade, översättningsbyråer, än att skriva från scratch in-house.
I dagsläget finns inga planer på andra språk än engelska, men Adam säger att det mycket väl kan bli aktuellt om genomslaget blir stort.
- Bara engelska är ett väldigt stort projekt för oss och det är också där vi ser att det stora behovet finns, men självklart är vi öppna för möjligheten och vi har ju lärt oss mycket av detta så nästa språk blir nog enklare.
Det är först och främst mer tidlöst material som publiceras, som var man hittar stans bästa hamburgare, vilken sportbar man bäst ser kvällens fotbollsmatcher på eller aktiviteter att hitta på under helgen. Mer dagsaktuella artiklar, om till exempel senaste utställningen på Fotografiska eller kvällens konsert på Debaser, är inte aktuellt för den engelska sajten i dagsläget.
- Det är ett enormt arbete att helt plötsligt skriva dubbelt, vilket gör att vi inte kan publicera allt på engelska, även om det så klart är drömmen. Vi skriver på den engelska sajten dagligen och kommer experimentera oss fram under året. Tanken är också att användarna själva ska bidra med eget material, som recensioner och listor. I dagsläget har vi auto-översatt våra svenska recensioner, men vi hoppas att det fylls på med engelskt innehåll med tiden.
Varför blev domänen just ”.co”?
- Självklart är .com den domän vi allra helst hade haft, men .com-domäner är i princip alltid upptagna nuförtiden. I övrigt äger vi de flesta domäner vi vill ha, men ”.net” och ”.org” tycker vi är lite för torftiga för vårt varumärke och ”Thatsup.guide” och ”Thatsup.city” ligger lite väl långt fram i utvecklingen.
Thatsup.co lanserades officiellt under morgonen idag, den 20 april 2016.