Recension av Nathalie Schuterman – av Thore E.
Undvik shopping på Nathalie Schuterman ....!
En lite konstig uppmaning, när vi talar om Sveriges mest exklusiva multibrand butik, främst för kvinnor.
Butiken är premier till landets mest exklusiva shoppinggata; Birger Jarlsgatan, och riktar sig till en publik som inte nödvändigtvis representerar medelvärdet av den svenska befolkningen. Det erbjuder de mest kostsamma och exklusiva varumärken, och när min fru hade länge velat ha en väska från Saint Laurent, var det som vi besökte butiken i september 2015.
Förra veckan upptäckte vi att två av de sex knoppar under handväskan är borta. Dessa knoppar skruvas på en genomgående bult i botten av handväskan och kommer naturligtvis att skydda väskan från smuts och fukt om den placeras på marken. När vi igår promenerade nära Birger Jarlsgatan var frestande att sitta Nathalie Schuterman ett besök.
Första försäljare vi träffade intog på en gång en avvisande attityd, och frågade omedelbart efter kvittot på väskan. Det hade vi inte med oss, sade vi, och underströk att det inte fanns något behov av att klaga på väskan som sådan, men bara beställa ytterligare två knoppar som lätt kan skruvas på plats. Svaret var att detta var omöjligt utan ett kvitto på at väskan köptes i denna butik.
Försäljaren kallade på "Klagomål" - försäljaren. Denna dam var lika avvisande som den första och fortsatte med att säga att kvittot var nödvändigt för att kunna kontrollera att väskan var äkta! Precis som vi skulle ha kommit i denna butik med en "fake" väska och begärd service på denna ...! Vi uppmuntrade henne att spendera en minut på väskan för att säkra äktheten, men hon ville inte, och bara upprepade att utan kvitto, fanns inte något butiken kunde göra.
I ett annat universum, parallellt med det Nathalie Schuterman personalen lever i, skulle första försäljaren omedelbart ha frågat hur hon kunde hjälpa, kanske beklagat besväret med handväskan och omedelbart noterade behovet av att beställa två extra skyddande knoppar. Kanske hon också noterat namn och telefonnummer så att information kan ges när knopparna ankom butiken, eller kanske skulle också adress ha noterats så att knopparna skulle kunna skickas hem till kunden ...?
Vår enkla slutsats är att eftersom vi ofta besöker andra städer med minst lika bra shopping som de Nathalie Schuterman erbjuder, kommer vi nästa gång lägga våra inköp där i stället. Det uppmanar vi at andra kunder som uppskattar god service också gör.