Recension av Blue Light Yokohama – av Adam L.
Nu har det gått 8 år sen jag stegade in på Bluelight Yokohoma senast. Då fick jag inte bord. Sedan dess har den varit på "vill gå hit"-listan, och det här gången bokade jag bort i förväg. Vilket för övrigt inte gick att göra online, utan man måste ringa eller maila.
Och nog blev jag lite besviken. För 10 år sen var detta ett av stans hetaste japanska, men jag tror tiden kanske sprungit förbi dem lite. Missförstå mig inte, det är absolut inte dåligt på något sätt. Det är bra. Det är bara inte bland de bästa längre, åtminstone var de inte det ikväll. Jag testade räkdumplings - de var okej, max 3 av 5. Sen testade jag fläsksida i någon tryffelbuljong. Låter fantastiskt på pappret - var också okej, max 3 av 5. Den friterade kycklingen var god, framför allt chilimajon (som dock är väldigt standard sushi chilimajo, typ exakt samma som de har på t.ex. KiMama), 4 av 5 får den. Den soja- och misomarinerade laxen var ganska tråkig, lite extra eftersom den var rejält överkörd, 2 av 5. Makin med tempuraräka var god, men inget speciell eller wow, 3 av 5.
Till efterrätt tog vi sesamglass och yuzusorbet. Båda var nice, 4 av 5. Allt som allt hör ni, det är helt okej, dock har det öppnat många bättre ställen senaste åren.
Jag var imponerad av servicen. Av de ca 5-6 grabbarna som jobbade där, var nog snittåldern runt 20 år, och de gjorde det riktigt bra. De måste ha en grym onboarding/utbildning för personalen som jobbar där. Det upplevdes som de hade 10 år i branschen. Den enda i personalen som kändes oerfaren hade å andra sidan en 15x10cm stor lapp på bröstet där det stod "TRAINEE". đ