Singleton och Tjoget lanserar ”ANTIANTI by Singleton” - matkonceptet som ska få svenskar att uppskatta vuxna smaker.
Negativa smakupplevelser från barndomen kan följa med oss långt in i vårt vuxna liv. Men så behöver det inte vara. Som med så mycket annat handlar det om hur olika råvaror och smaker presenteras för våra sinnen, därför lanserar Singleton och Tjoget matkonceptet ”ANTIANTI by Singleton”. Här är målet att tillaga råvaror och smaker som de flesta av oss har haft svårt för i barndomen men på ett nytt och mer lättillgängligt sätt. Rätterna är komponerad av matprofilen Petter Bäcklund och de ackompanjeras av cocktails framtagna av Tjogets prisbelönta bartenders.
ANTIANTI är en ordlek som anspelar på att omvärdera något som du tidigare inte tyckt om. På ”ANTIANTI by Singleton” kommer besökarnas smaklökar att utmanas genom att ge dem en upplevelse uppbyggt kring de smaker och råvaror som människor vanligtvis inte gillar som barn.
En undersökning genomförd av Kantar Sifo visar att de vanligaste smakerna att inte tycka om som barn är mögelost, sill, sardeller, ostron och oliver. Samtidigt svarar 55% att det som krävs för att lära sig tycka om en smak är att uppleva den i en god tillagning.
Petter Bäcklund har tillsammans med Tjoget och Singleton tagit fram tre små rätter, baserat på de smaker som upplevs svåra att tycka om. Tillsammans med smårätterna kommer det att serveras två välkomponerade Singleton-cocktails framtagna av Tjogets bartenders, som blivit utsedda till bland de bästa i världen. Drinkarna är framtagna för att komplettera rätterna.
- Bortser man från musik, är det få saker som kan framkalla minnen som smaker och dofter. Och jag tror att alla någon gång upplevt hur dåliga minnen kan framkallas när man känner smaken av en viss råvara. Det kommer bli en spännande utmaning att försöka förändra människors uppfattning om olika råvaror genom en ny och annorlunda presentation, säger Petter Bäcklund.
ANTIANTI by Singleton kommer till Tjoget i Stockholm den 21 november.