Café lanserar kampanj för att stödja kaffebönder

Café lanserar kampanj för att stödja kaffebönder

Emmi Anderberg, Redaktionschef, Thatsup Emmi Anderberg, Redaktionschef, Thatsup
Emmi Anderberg

I samband med den internationella kaffedagen lanserar Caffé Nero en kampanj för att samla in pengar till att bygga ett klassrum i en skola i Nicaragua, landet där caféets kaffebönor odlas. För varje kopp som säljs på något av kedjans caféer, mellan den 1-7 oktober, skänks två kronor till ändamålet.

Med kampanjen räknar Caffè Nero med att lyckas samla in tillräckligt med pengar globalt, för att kunna slutföra bygget av ett nytt klassrum i skolan.

”Caffè Nero grundades med syftet att servera det bästa premiumkaffet och att ha en meningsfull inverkan på människors liv. Det försöker vi göra genom att skapa en varm och välkomnande miljö på våra caféer likväl som att hjälpa samhällen där vårt kaffe odlas. Den här kampanjen är en del av det”, säger en talesperson för Caffè Neros kampanj i ett pressmeddelande.

Caffè Nero är ett familjeägt europeiskt premiumcafé som slog upp portarna i Sverige 2019. Sedan Caffè Nero Foundation startades 2016 har den samlat in över tre miljoner kronor till välgörande ändamål. Bland annat till ett vattenreningsprojekt i ett av jordbrukssamhällena som odlar kaffebönorna, till uppbyggnaden av en skola i Nepal som förstördes av en jordbävning och till Läkare Utan Gränser för att finansiera ett sjukhus för syriska flyktingar.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.