Fotografiska, som huserar i ett K-märkt tullhus vid Stadsgårdskajen, är en omtyckt mötesplats för fotografi som vanligen lockar mängder med besökare. På grund av coronaviruset tvingas man nu stänga ner museiverksamheten temporärt, för att i stället satsa på digitala utställningsformer.
Fotografiska har funnits i 10 år och museet lockar i genomsnitt en halv miljon besökare per år. När coronakrisen blev ett faktum valde man, till skillnad från andra museum i staden, att hålla öppet. Det veckovisa besöksantalet har dock sjunkit med 98 procent och sedan den 15 april har man valt att stänga ner tillfälligt, samt varslat all personal.
– Vi befinner oss i en mycket svår situation där vi dels har ett ansvar för våra medarbetare, dels för att säkra Fotografiskas framtid. Fotografiska är för många en viktig plats. För oss som arbetar här, för våra gäster och inte minst för kultur- och besöksnäringen i Stockholm. Det vill vi fortsatt vara, och hoppas snart kunna öppna igen som världens mest öppna museum – som vi varit i 10 år och vill vara i minst 100 år till, säger Per Broman, vd för Fotografiska, i ett pressmeddelande.
Nu när museet är stängt arbetar man för att erbjuda och tillgängliggöra konstupplevelser digitalt. Arbetet kommer fortgå och fördjupas ytterligare under den här tiden. Fotografiska Restaurang kommer att hålla öppet genom det nya pop-up-bageriet och Drive-Thru, där du kan köpa allt från ekologiskt kaffe till en lokalproducerad middag som take away.
Läs även: Besök museer och utställningar digitalt i Stockholm