Gallerian satsar på artister, hang-out-områden, iPads och nya butiker

Den 22-23 september öppnar ett nytt shopping- och hang-out-område i Gallerian i Stockholm. Totalt öppnar 20 nya butikskoncept under hösten samtidigt som Gallerian satsar på kvällsöppet, nya digitala tjänster och ett ambitiöst artistprogram med över 120 artister. Dragplåster är flaggskeppsbutiker från bland annat Hollister och Monki.

Den 22-23 september öppnar Gallerianett helt nytt shopping- och hang-out-område i södra delen av Gallerian. Med hang-out-området vill Gallerian bli en lika bra mötesplats som på 1980-talet när punkare och skejtare gjorde Gallerian till sitt andra hem. 2011-års hang-out består av sköna soffor och sittplatser, fri wi-fi och ett 20-tal fria iPads, kringgärdat av artistuppträden och massor av shopping.


Hollister
Ett av dragplåstren i Gallerian är Hollister som ägs av kultförklarade Abercrombie & Fitch. Hollister säljer avslappnade amerikanska vardagskläder med bland annat hoods, jackor, stickade tröjor och t-shirts för både killar och tjejer. Deras mission är att ta Södra Kalifornien, SoCal, ut i världen och butiken är utformad som ett lyxigt strandhus. Modellvackra medarbetare går omkring i flip-flops och coola kläder och fungerar ibland som "inkastare" med bara överkroppar utanför butiken. Hollister har över 500 butiker i världen och öppnar nu sin största butik i Sverige på 600 kvm i Gallerian.

Nya flaggskeppsbutiker

Flera av de varumärken som öppnar i Gallerian satsar på flaggskeppsbutiker. Det mest experimentella exemplet är Monki som har egen entré mot Hamngatan. För första gången i Sverige visar de upp sitt nya koncept "Monki 3.0,The Sea of Scallops". En fantasifull inredning med inslag av karuseller, maneter och vattenväxter. Andra nya varumärken och koncept är: Bik Bok, Björn Borg, Box Bazaar, H&M, T-Shirt Store, Guess, Laka mfl. De flesta är redan på plats medan några öppnar under hösten. Planerade tungviktare är Indiska och hemelektronikkedjan Media Markt som öppnar sitt första cityvaruhus i Sverige - båda varumärkena beräknas öppna i november.

120 artister under tre månader
Under hösten gör Gallerian en ambitiös satsning kring fria musikevents där målet är att det ska hända något nästan dagligen - tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar - från den 22 september och fram till jul. Över 120 artister kommer att uppträda vid ett 60-tal musikevents. Gallerian bjuder in kända artister, har återkommande DJ-happenings och presenterar klassiska lunchkonserter. Först ut på scen är populära Le Kid som uppträder den 22 september, tätt följt av en elektronisk DJ-happening den 24 september och en barockkonsert med Konserthuset den 4 oktober.


Kvällsöppet och digitala tjänster
För att förlänga kvällsshoppingen i city har Gallerian infört generösare öppettider till klockan 20.00 på vardagar och till klockan 18.00 på helger.
- Vi hoppas att våra sena öppettider, nya varumärken och artistprogram ska bidra till ett mer levande city under hösten och fram till jul. Under nästa år påbörjar vi en ny utvecklingsvåg med fokus på ny service och digitala upplevelser. Då tar vi första steget för en långsiktig förändring av Gallerian-konceptet, säger Anders Pettersson som är centrumchef på Gallerian.


Samtliga nya varumärken/butikskoncept, hösten 2011
Accent, Bianco, Bik Bok, Björn Borg, 2 st Box Bazaar, Dressmann, Guess, H&M, Hollister, Indiska, Laka, Levi's Store, Media Markt, Monki, Mr Ardizzone, Rizzo, Tele2, Telenor och T-Shirt Store.


Artistprogram september-december 2011
Gallerian presenterar tre olika musikupplevelser under tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar fram till jul. För aktuellt artistprogram se www.gallerian.se.